Internationella Olympiska Kommittén har nu kommit med guidelines för aktiva och ledare som är kvalificerade att delta under neutral flagg, ”Olympic Athlete(s) from Russia (OAR)” vid OS i PyeongChang 2018 där det framgår ”no coaches or medical doctors of athletes sanctioned by the Oswald Commission will be accredited for the Olympic Winter Games PyeongChang 2018”

Detta innebär att chefstränaren för det svenska skidskyttelandslaget, Wolfgang Pichler sannolikt inte får ackreditering till OS i PyeongChang i februari 2018, eftersom han tränat ryska dopingavstängda skidskyttar inför och under OS i Sotji 2014. Detta är självklart synd för laget och Wolfgang.

Svenska Skidskytteförbundet har fortsatt starkt förtroende för Wolfgang, som under hela sin karriär som aktiv och ledare förespråkat en ren idrott, men accepterar och förstår IOK:s linje som innebär att ledare som arbetat med ryska idrottsmän som begått dopingbrott vid OS i Sotji 2014 inte får vara med i PyeongChang 2018.

Östersund 20 december 2017

Svenska Skidskytteförbundet