Fotograf/Källa: skidskytte.se

Med knappt två år kvar till VM-vintern så släppte i dag Internationella skidskytteunionen (IBU) datumen för när skidskytte-VM 2019 ska arrangeras och det blir exakt så som arrangören i Östersund vill ha det. 5-17 mars!

Mitt i den femte årstiden och med start när jämtarna firar sportlov borgar perioden för att hela Sveriges skidskytte-VM blir en folkfest som kan överträffa förväntningarna och vara guld värt för alla. Och just det att VM ska vara mer än bara en tävling är anledningen till att beskedet om datumen kan tyckas låtit dröja på sig. IBU har lyssnat till de aktiva, TV, sponsorer, övriga VM-arrangemang under 2019 men inte minst arrangörens argument när man fattade beslutet.

Vi tackar IBU för förtroendet när de helt uppfyller våra önskemål om datum för skidskytte-VM 2019, sprudlar VM-generalen Patrik Jemteborn. Jag är helt övertygad om att detta är ett beslut som är guld värt för alla. Nu ser jag också att våra datum blir exakt de samma som för våra kompisar på fjället (Åre 2019) det vill säga den 5:e till den 17:e men en månad senare. Att ha ett skidskytte-VM i mars ger oss alla möjligheter i världen att skapa en folkfest i vårvinterns Östersund!

Stor vikt har lagts vid att alla berörda inom skidskyttefamiljen skall få chansen att tycka till om datum och upplägg för skidskytte-VM 2019 och en av dem som vet värdet av djup förankring är Skidskytteförbundets Ordförande Olle Dahlin:

Alla instanser inom den internationella skidskytterörelsen har nu fått säga sitt och det har nu beslutats av IBU:s Executive Board att datumen 5 -17 mars är optimalt för VM i Östersund 2019. Tungt väger argumenten från EBU (European Broadcasting Union) och SVT som ser stora möjligheter men även utmaningar när två VM i samma region skall genomföras i samma tidsperiod. Nu blir det en separering på 2 veckor mellan alpina VM i Åre och skidskytte-VM i Östersund, vilket ger regionen en bra möjlighet att även visa upp det som inte i första hand handlar om vintersport.

En av de viktigaste aktörerna för ett framgångsrikt event som ett VM är värdkommunen Östersund:

Ett VM i mitten på mars betyder att våra sportlovsfirande kommuninvånare kan vara med och skapa den folkfest som vi vill bjuda världen på, säger AnnSofie Andersson Kommunstyrelsens Ordförande. I den här perioden räknar vi också  med att kunna erbjuda alla tävlande fina förhållanden på Östersunds Skidstadion.

Besöksnäringen i regionen arbetar hela tiden nära VM-arrangörerna för att på så vis kunna skapa optimala synergier med näringslivet. De nu fastlagda VM-datumen innebär en stark påfyllnad av gästnätter under en period med annars låg beläggningsgrad mellan sportlovsperioden och påskloven.

Det är utan tvekan så att ett VM kommer att påverka besöksnäringen väldigt positivt med både övernattningar och dagsbesökare som kommer att generera ökad omsättning för många, enligt Anette Tandberg, VD Destination Östersund. Inte minst får Östersund än en gång visa att vi kan och har erfarenhet av att arrangera väldigt stora evenemang och positionera oss ännu starkare som en evenemangsstad att räkna med.

Pressansvarig Världscup & VM