Internationella skidskytteförbundet har vid ett sammanträde ikväll beslutat att världscupen i skidskytte ska starta som planerat. Däremot minskar höstens tävlingsorter från fyra till två och Östersund får inte möjlighet att stå värd som planerat i december.

Covid-19 fortsätter påverka alla delar av samhället, inte minst idrotten. Internationella skidskytteförbundet, IBU, har vid ett sammanträde under lördagen fattat beslut om att minska antalet orter för höstens tävlingar från fyra till två, men istället genomföra fler tävlingsdagar på varje ort. Man motiverar detta med att man vill minimera resandet atleterna gör. I beslutet om vilka orter som ska stå värdar föll valet på Kontiolahti i Finland och Hochfilzen i Österrike. Det innebär att de tävlingar som var planerade till Östersund och franska Annecy Le Grand Bornard inte blir av.

– Det är förstås oerhört tråkigt. Vi hade sett fram emot att få arrangera tävlingar i Östersund igen, även om det hade fått bli utan publik och sedvanlig folkfest. Det här blir ett stort avbräck för svenskt skidskytte och inte minst för arrangörsstaden och besöksnäringen i Östersund med omnejd, säger Sofia Domeij, ordförande i Svenska skidskytteförbundet.

IBU motiverar beslutet bland annat med att Finland och Österrike kunde garantera undantag från begränsningar i inresa för professionella idrottsutövare – en förutsättning för att kunna arrangera tävlingar. I dagsläget kunde Sverige som land inte ge motsvarande garanti, vilket blev en avgörande faktor.

– Vi har jobbat oerhört intensivt och hade in i det sista hoppats på att den svenska regeringen skulle göra som många andra länder i EU har gjort och inkludera elitidrottare på internationell nivå i de undantag som redan finns för yrkesutövare. Tyvärr har vi inte fått något svar alls från regeringen och då blev det svenska alternativet inte möjligt att välja. Då spelade det ingen roll att vår planering gjort att tävlingen skulle ha varit coronasäkrad i varje moment, säger Sofia Domeij.

IBU jobbar vidare med säsongens senare del av tävlingskalendern och har bett Sverige och andra arrangörer att ha beredskap för att snabbt kunna kliva in. Det är mycket ovissa tider som råder där såväl pandemins smittspridning som klimatets påverkan på snösituationen gör att situationen och möjligheten kan förändras, på både kort och lång sikt.

– Vi som förbund är redo och kommer att fortsätta ligga på regering och myndigheter hårt för att säkra att vi kan ställa upp om möjligheten skulle ges. Vi väljer att vara hoppfulla men då måste regeringen också snabbt ta beslut och inte låta andra länder springa före oss, säger Rikard Grip, generalsekreterare i Svenska skidskytteförbundet.

Världscupen s­­tartar den 27 november i Kontiolahti – ett mycket välkommet besked för hela skidskyttevärlden.

­– Det är ett jätteviktigt besked att världscupen blir av. Det är bra för sporten, både internationellt och nationellt, för oss som förbund och för våra skidskyttar som står redo och är väldigt sugna på att tävla. Vi vet också att många längtar efter att få se skidskytte på TV. Vi lovar att våra svenska deltagare ska bjuda på spännande underhållning även om vi geografiskt sett inte startar i Sverige, säger Rikard Grip.

Sofia Domeij, 070-316 40 40

Rikard Grip, 070-372 14 05

Tävlingsprogrammet för BMW IBU Världscupen i skidskytte före jul:
Block 1, Kontiolahti Finland

Damer jaktstart
20 december              Herrar masstart
                                   Damer masstart

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda och popularisera skidskytte samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vi verkar för ett aktivt ungdomsarbete, kombination av idrott och utbildning, utveckling av anläggningar, internationellt samarbete samt information och marknadsföring av svenskt skidskytte. Detta gör vi utifrån våra värderingar gemenskap, ärlighet, jämställdhet, kvalitet, utveckling och affärsmässighet. Ambitionen är att Sverige ska vara världsledande inom skidskytte.

Platser

Jämtland