Fotograf/Källa: Per Danielsson / Projekt.P

Äntligen närmar sig Junior-VM som är det stora målet för våra duktiga juniorer. Tolv aktiva har tagits ut för att representera Sverige i mästerskapet.

Målet är att ta minst en medalj med hem till Sverige!

- Jag tycker att det finns potential i truppen för att vara med och slåss om topplaceringar i varje race och hoppas givetvis att vi skall lyckas få med oss minst en medalj hem till Sverige, säger Jonas Johansson, huvudtränare för Team Autoexperten och JVM-ansvarig ledare.

Det speciella med denna vinterns juniormästerskap är att det avgörs på OS arenan från 2002 i Soldier Hollow i USA vilket innebär krav på både tidsomställning och acklimatisering till hög höjd (ca 1700 möh). För de unga aktiva ger detta värdefulla erfarenheter för framtiden ur flera aspekter.

- Jag ser fram emot att få se denna starka Svenska trupp mäta sina krafter mot de bästa juniorerna från övriga världen, fortsätter Jonas. Vi har  med några aktiva som redan har mycket rutin av att tävla internationellt, samt några som det blir internationell premiär för.

Vid förra årets Junior-VM tog Oscar Andersson en historisk svensk medalj på herrsidan och Oscar är uttagen att representera Sverige även den här gången. Sara Andersson har radat upp toppresultat vid IBU-cup den här vintern och är också ett namn att hålla koll på.

Så här ser truppen ut i sin helhet:

Alva Sköld                                     Mora Biathlon

Anna Karin Hejdenberg                Tullus SG

Erika Österman                           Häverödals SK

Bente Skåle                                  Tullus SG

Sara Andersson                          Mora Biathlon

Erik Larsson                                  Mora Biathlon

Oscar Andersson                        Älvdalens SKG

Anton Ivarsson                            Tullus SG

Alfred Eriksson                            Dala Järna IK

Victor Berglund                          I19 IF

Jacob Larsson                              Mora Biathlon

Loke Sköld                                     Älvdalens SKG

Reserver tas ut efter Junior-SM i Mora den kommande helgen. Mer om det finns att läsa på www.skidskytte.se

- Det är spännande att Junior-VM närmar sig, säger Skidskytteförbundets Sportchef Anna Maria Uusitalo.  På grund av de logistiska utmaningarna inför att tävla i Nordamerika och för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för de tävlande så har vi gjort en relativt tidig uttagning av truppen. Jag tror att vi kommer att få se några av morgondagens stjärnor redan nu kan visa hur duktiga de är i tuffast möjliga motstånd.

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda skidskyttesporten genom starka regioner och föreningar i hela landet, popularisera skidskytte genom att arrangera hållbara evenemang i världsklass samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vår vision är att Sverige ska vara världsledande i skidskytte.

Emma Höglund

Kommunikatör svenska skidskytteförbundet och Mediamanager Worldcup Östersund