Fotograf/Källa: Manzoni / Nordic focus

Det är dags för EM i skidskytte i Tyska Arber. Distans, sprint, jaktstart och stafetter ska köras.

Uttagning till EM i Tyska Arber:

Johanna Skottheim

Ingela Andersson

Elisabeth Högberg

Annie Lindh

Nicolina Lindqvist

Felicia Lindqvist

Oskar Brandt

Gabriel Stegmayr

Viktor Brandt

Emil Nykvist

Simon Hallström

- Tyska Arber är en fin ort med en lite speciell bana där den egentligen enda stigning är genomgående i en lång backe. Bettan reser dit som två i den totala IBU-cupen och har kommit igång efter förkylningen hon drog på sig i Osrblie, av henne kan vi verkligen förvänta oss toppresultat tillsammans med Ingela och Johanna som ansluter från Antholtz, säger Erika Oskarsson som är ledare för truppen.

- Det är även kul att få med Oskar Brandt som varit en av i världcupåkarna denna säsong, och hans lillebror Viktor som gjorde fina prestationer innan jul. Målet med helgen är absolut en pallplats i någon av disciplinerna, fortsätter Erika.

Johanna Skottheim som är en av de uttagna till tävlingarena ser fram emot det som kommer.

- Jag ser fram emot en ny vecka fullspäckad med tävlingar. Det är ett utmanande schema men att få in många lopp i kroppen är precis vad jag behöver just nu, säger Johanna Skottheim

Några av åkarna som ska tävla i helgen kommer direkt från en vecka på höghöjd i Antholz medan halva gänget ansluter från Sverige.

Att ha fått en veckas uppladdning på höjd hoppas jag ska göra gott för det svenska laget, avslutar Johanna Skottheim.

Schema för EM i Arber

26 januari

10:15 distans 20km Herrar

14:00 distans 15Km Damer

28 januari

10:30 Sprint 10km Herrar

14:00 Sprint 7.5km Damer

29 januari

10:30 Jaktstart 12.5km Herrar

13:30 Jaktstart 10km Damer

30 januari

10:30 Mixstafett

13:30 Singel Mixstafett

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda skidskyttesporten genom starka regioner och föreningar i hela landet, popularisera skidskytte genom att arrangera hållbara evenemang i världsklass samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vår vision är att Sverige ska vara världsledande i skidskytte.

Emma Höglund

Kommunikatör svenska skidskytteförbundet och Mediamanager Worldcup Östersund