Fotograf/Källa: T-W Media

Svenskt Skidskytte avslutar nu en intensiv lägervecka vid Torsby Skidtunnel och Sportcenter. De senaste dagarna har fyllts av hård träning och krävande tester för en stor del av de bästa svenska juniorerna. Som grädde på moset deltog norrmannen Tarjei Boe på de två sista dagarna av lägret för att inspirera och visa på sina erfarenheter från sin tid som junior.

Jag är väldigt nöjd med Tarjeis insats, säger Svenska Skidskytteförbundets Utvecklingschef, Tobias Torgersen. Han har en förmåga att peppa och inspirera som få toppidrottare. Mycket av det han berättat har gått rakt in i de aktiva och jag tror att deras attityd och inställning har påverkats positivt.

Junior-VM i vintras var det mest framgångsrika någonsin för svenskt skidskytte med två guld, ett silver och ett brons. Sverige har en ny, gyllene generation på gång som bara väntar på att explodera i seniorframgångar med rätt coaching och inspiration. Det är här Tarjei Boe kommer in i bilden. Att en utländsk stjärna som Tarjei Boe deltar vid ett svenskt träningsläger är ett nytt, unikt grepp inom svenskt skidskytte och en del av ett projekt initierat av Skidskytteförbundets Teamsponsor IFS som också är en sponsor till Tarjei Boe. IFS är en av världens ledande leverantörer av affärssystem. Bolaget grundades i Linköping och har nu över en miljon användare över hela världen. Företaget har ett långsiktigt engagemang inom skidskyttesporten då man sedan 2011 har varit den officiella datasponsorn för den internationella världscupen, IBU World Cup Biathlon, samt teamsponsor för Svenska Skidskytteförbundet.

För säsongen 2015-2016 har IFS även ingått ett samarbete med den norske skidskytten Tarjei Bø, som är en av de mest framstående skidskyttarna i världen med ett OS-guld och sju VM-guld i medaljsamlingen. Som en del av samarbetet ska Tarjei bistå vid utvecklingen av svenska talanger vid träningsläger i Sverige och lägret i Torsby utgör startskottet för det svensknorska samarbetet.

Det finns flera skäl till att IFS har inlett det här sponsringsarbetet, säger Tom Smith, marknadsdirektör i IFS Scandinavien:

1. Talangutveckling är av stor vikt både för IFS och det svenska skidskyttelandslaget. Dagens talanger bygger morgondagens succéer – både inom idrotten och näringslivet. IFS vill genom sponsringssamarbetet stärka svenskt skidskytte genom utveckling av talanger och därmed hjälpa skidskyttelandslaget att nå målsättningen ”Världsledande i skidskytte 2019”.
  2. IFS har ett starkt skandinaviskt arv; företaget grundades i Sverige och har en växande verksamhet i Norge. Detta tar vi med in i sponsorskapet för att skapa ett närmare norsksvenskt samarbete, vilket vi hoppas i förlängningen ska ge fler skarpa norsksvenska dueller i tävlingsspåren och ett större intresse för sporten.
  3. Skidskytte som sport delar flera värderingar med affärssystemsbranschen; en kombination av precision, snabbrörlighet och förmåga att hantera förändringar skapar framgång, precis som i IFS verksamhet. Det är också en sport med ett stort intresse på många av IFS viktiga marknader i Europa.

Dagarna har innehållit flera olika moment och under Tarjeis långa föredrag lyssnade de unga svanskarna noga.

Tarjeis huvudbudskap till de aktiva var att redan i tidig ålder lägga stort fokus på skyttet för att bygga den grund och trygghet på skjutvallen som krävs för att kunna vinna lopp på världsnivå, fortsätter Tobias Torgersen. Tarjeis väg till framgång har varit långt från spikrak utan snarare kantats av mycket sjukdomar men då har han fokuserat på att stärka sitt skytte och är idag en av världens främsta ståskyttar och är en av dem som kan avgöra i skyttet till sin egen fördel.

Tarjeis insats avslutades med en skyttetävling i duellform där även Svenska A-landslaget deltog. Slutlig segrare i duellen blev mycket riktigt den sjufaldige världsmästaren Boe som efteråt avslöjade att han hade rejält bendarr i finalen mot junioren Emil Nykvist.

Det är exakt samma känsla som när man står i en avgörande skjutning i en VM- eller OS-tävling. Därför gillar jag att man i träningen lägger mycket fokus på den här typen av tävlingsliknande situationer. Och självklart var det skönt att jag lyckades vinna över svenskarna, även om jag kanske hade lite tur i några av duellerna, avslutar den ständigt leende Tarjei Boe.

För mer info eller fler bilder kontakta:

Anders Lundin, PR-ansvarig för IFS Skandinavien

Tel: +46 (0)73-454344