Den 14-15 November går säsongspremiären i skidskytte på Idre Fjäll. Sverigepremiären, som den kallas, är första tävlingen för säsongen som så gott som alla skidskyttar i de äldre klasserna deltar på och nu sänds den för första gången i SVT!

Passa på att inviga vintersäsongens TV-tittande med skidskytte från en av Sveriges modernaste arenor! Med sprillans nya skidskyttemål bjuder Idre Fjäll upp till optimala tävlingsvillkor för utövarna och underbara vyer för tv-tittarna. Lördag den 14 November är det Sprint som står på schemat och Söndagen den 15 November kommer det tävlas i Kortdistans.
Landslaget kommer att stå på startlinjen med stjärnor som Hanna Öberg och Sebastian Samuelsson men också Stina Nilsson som gör sin officiella skidskyttedebut.

-I år blir första gången vi sänder från Idre Fjäll, och vi är väldigt glada att kunna visa tävlingarna för vår publik som vi vet älskar skidskytte. Vi har sedan tidigare rättigheterna till VM och världscupen till och med 2026, så det känns helt rätt att även kunna visa premiären, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

Sändningarna av Sverigepremiären i Skidskytte i SVT sträcker sig fram till 2022.

Utöver spänningen i TV-soffan kommer det även stå en hel del på spel för de tävlande.

-De kommande tävlingarna på Idre Fjäll är fortsatt viktiga med hänsyn till internationellt tävlande och vi ledare ser framemot spännande tävlingar och starten på säsong 20/21.
I och med det nya tävlingsprogrammet från IBU kommer även uppdaterad version av Uttagningskriterierna att publiceras inom kort, säger Anna-Maria Uusitalo..

Hör här vad Johanna Skottheim säger inför Sverigepremiären: https://youtu.be/UhmwDcBR_1w

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda och popularisera skidskytte samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vi verkar för ett aktivt ungdomsarbete, kombination av idrott och utbildning, utveckling av anläggningar, internationellt samarbete samt information och marknadsföring av svenskt skidskytte. Detta gör vi utifrån våra värderingar gemenskap, ärlighet, jämställdhet, kvalitet, utveckling och affärsmässighet. Ambitionen är att Sverige ska vara världsledande inom skidskytte.

Platser

Dalarna Jämtland