Med anledning av Folkhälsmyndighetens rekommendationer och det regeringsbeslut som togs under gårdagen har förbundsstyrelsen idag beslutat att ställa in samtliga nationella tävlingar i Förbundets regi och råder alla klubbar och arrangörer att ställa in alla evenemang som samlar större grupper av människor.

Det känns självklart att vi som idrott ska ta ett tydligt samhällsansvar för att minska smittspridningen, därför är det här ett enkelt beslut i en svår tid, säger förbundets ordförande Sofia Domeij

Nationellt är det främst USM och JSM som skulle arrangeras i Sollefteå 20 – 22 mars som ställs in. I tillägg skall nämnas att Riksidrottsförbundet under gårdagen beslöt att ställa in SM-veckan vinter.

Beträffande internationella tävlingar så följer vi IBU´s rekommendationer och de nationella arrangörernas riktlinjer, uppger Skidskytteförbundets Generalsekreterare Bengt Jönsson.

Beslutet gäller tills vidare. Skidskytteförbundet följer noggrant utvecklingen och kommer kontinuerligt informera om eventuella förändringar

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda skidskytte genom starka regioner och föreningar i hela landet, popularisera skidskytte genom att arrangera hållbara evenemang i världsklass samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vår vision är att Sverige ska vara världsledande inom skidskytte.

Marknads- och Kommunikationschef Skidskytteförbundet

+46768442008