Fotograf/Källa: Bildbyrån

Skidskytteförbundet presenterar nu lagen till de två stafetterna vid årets VM. Årets succédebutant Elvira Öberg tar hand om förstasträckan i damstafetten och Peppe Femling ansvarar för densamma i herrstafetten.

De svenska damerna har tagit två raka mästerskapsmedaljer och två pallplatser med det här laget under säsongen hittills. Herrarna slår ur underläge men har visat fin form under VM och har jämnheten som sin styrka, analyserar skidskytteexperten L-G Alsenius.

I herrlaget är det inga större överraskningar där Jesper Nelin tar över efter Peppe Femling och där Martin Ponsiluoma kör tredje sträckan. Sebastian Samuelsson ansvarar för ankaretappen och analyserar loppet så här:

Det blir mycket som avgörs i skyttet eftersom banan är ganska lätt här. Förhoppningsvis får jag chansen att vara med och skjuta om medaljer i sista stå

Damerna startar med Elvira Öberg som lämnar över till Mona Brorsson. Linn Persson kör tredjesträckan och Hanna Öberg avslutar för Sverige.

Stafetterna är för många VMs höjdpunkt och vi är laddade för en härlig kamp, menar landslagschefen Anders Byström. Damlaget som kör är detsamma som stod på pallen i Oberhof, och herrlaget har visat bra form hela VM. De är outsiders och kan bli en överraskning för många

VM avslutas med masstarter

I de rafflande masstarterna har Sverige glädjande nog 6 åkare kvalificerade. Hanna och Elvira Öberg är klara för damernas masstart. På herrsidan har vi alla fyra herrar kvalificerade precis som Norge, Frankrike och Tyskland. Senast Sverige hade fyra herrar i en VM-masstart var 2009 i Pyeongchang, då med Carl Johan Bergman, Björn Ferry, Mattias Nilsson och David Ekholm. Annars minns vi med glädje VM-masstarten vid i Ruhpolding 2012 då Björn Ferry tog silver, Fredrik Lindström brons och Carl Johan Bergman femteplatsen.

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda skidskytte genom starka regioner och föreningar i hela landet, popularisera skidskytte genom att arrangera hållbara evenemang i världsklass samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vår vision är att Sverige ska vara världsledande inom skidskytte.

Marknads- och Kommunikationschef Skidskytteförbundet

+46768442008