Fotograf/Källa: skidskytte.se

Spännande och omväxlande stafetter för både seniorer och ungdomar satte punkt för SM-tävlingarna i Lima, i ett fantastisk vackert vårväder. Spåren hade frusit till under natten och var aningen mer lättåkta än under söndagens tunga jaktstarter.

Biathlon Östersund hade en stor dag med segrar i båda seniorstafetterna. Felicia Lindqvist, Elisabeth Högberg och Olga Alifiravets utgjorde det vinnande damlaget som kämpade ner favorittippade Piteå SK med 19 sekunder, medan SK Bore blev trea. Daniel Gustavsson, Jesper Nelin och Torstein Stenersen hade en marginal på hela 1.46 i herrtävlingen före tvåan Tullus SG  - och med hemmalaget Lima SKG på bronsplats. I ungdomsstafetterna vann Tullus SG flickornas tävling, medan Ornäs IK tog hem segern i pojkklassen.

Damernas seniorstafett

Biathlon Östersund tog tag i dirigentpinnen redan på den första sträckan, med Felicia Lindqvist i ledning, 16 sekunder före JVM-medaljören Elvira Öberg för Piteå SK - båda med stark åkning och stabilt skytte. Ytterligare en dryg halvminut senare växlade SK Bores junior Moa Olsson som trea - med Finnskogas Kim Adolfsson tätt efter i hasorna.

Både Elisabeth Högberg och Hanna Öberg gjorde starka insatser på den andra sträckan, men tack vare fullt skytte ökade Bettan Östersundslagets försprång till 23 sekunder. Chardine Sloof från SK Bore hade snabbast tid på sträckan och var ytterligare 23 sekunder bakom Hanna i växlingen, nu som klar trea.

Piteås Anna Magnusson gjorde allt vad hon kunde på slutsträckan, men Olga Alifiravets var omutlig och lyckade hålla undan, även om avståndet minskade med några sekunder. I mål var Biathlon Östersund 19 sekunder före Piteå SK, medan Emma Nilsson inte hade några problem med att bärga bronset till SK Bore. Däremot tappade hon tid, både i spåret och på vallen, och var mer än två minuter bakom vinnarna.

Herrarnas seniorstafett

Trots en straffrunda i det stående skyttet tog Martin Ponsiluoma från Tullus SG hem startsträckan, tack vare snabbare åkning än Daniel Gustavsson, Biathlon Östersund, som var sju sekunder efter i växlingen. Junioren Oliver Gabrielsson gjorde en fin insats för Biathlon Östersunds andralag, både i spåret och på vallen, och var inte mer än en dryg halvminut från täten.

På den andra sträckan hade Jesper Nelin inga problem med att ge Östersund en ledning på över 50 sekunder, trots hela tre straffrundor i det liggande skyttet - särskilt som Tullusåkaren Olle Olsson Bad åkte på två straffrundor i stående. Junioren Emanuel Westberg förde upp mixlaget Tullus 4/USA till tredje plats, tätt före snabbåkande Simon Hallström från Lima SKG, medan Östersunds andralag föll tillbaka till femte plats.

Trots försprånget slog Torstein Stenersen inte av på takten utan åkte snabbt och sköt säkert - och ledde Biathlon Östersund i mål som överlägsna segrare. Peppe Femling tappade 55 sekunder mot Torstein på slutsträckan men grejade silvret till Tullus - och i kampen om tredjeplatsen lyckades Limas Tobias Arwidson hålla undan för hårt spurtande Viktor Olsson från Östersunds andralag, som kom tillbaka fint på slutsträckan, men som missade bronset med två sekunder.

Ungdomarnas flickstafett

Hanni Beronius sköt på en straffrunda i liggande men gav ändå Region Syd ledningen efter den första sträckan, en dryg halvminut före Frida Hamrin, Västernorrland och Agnes Kallhed för Nässjö SKI.

Tack vare snabb åkning körde Jonna Hangasjärvi upp Tullus SG från fjärde plats till en ledning med 11 sekunder, trots två straffrundor i det liggande skyttet. Ida Helgesson behöll andraplatsen för Västernorrland efter tre straffrundor, medan Olivia Grönkvist åkte på fem, vilket gjorde att Region Syd föll till tredje plats, nästan en minut från täten.

På slutsträckan åkte Tea Strömkvist snabbt och klarade sig utan straffrundor. I mål var Tullus 52 sekunder före Västernorrland där Tilma Sundelin var stabil, både i spåret och på vallen. Bakom dem tog Vanja Kant från Jämtland/Härjedalen in 55 sekunder på Region Syds Thuva Andersson och lyckades pressa sig förbi på upploppet med mindre än en sekund, i dagens mest rafflande spurtstrid. Riktigt surt för Thuva som drog hela spurtvarvet men hon och Region Syd kommer säkert tillbaka och kniper en medalj nästa år.

Ungdomarnas pojkstafett

Det var jämnt redan på den första sträckan med Isak Österman i täten för Häverödals SK, sex sekunder före William Grip, Jämtland/ Härjedalen, och Jacob Larsson, Mora  BK - som fick åka ett respektive tre varv i straffrundan.

På andrasträckan tvingades Häverödals Sebastian Norr att släppa Moras Albin Gezelius förbi sig med 17 sekunder, trots att Albin hade tre straffrundor mot Sebastians två. Dessutom blev han passerad av Jakob Carlsson från Ornäs IK, även han med tre straffrundor, men också med bästa sträcktid.

På slutsträckan blev Moras Erik Larsson passerad av både Ornäs och Häverödal - och efter två straffrundor i liggande körde Jonas Carlsson ifrån Loke Sköld och tog hem segern för Ornäs, 17 sekunder före tvåan Häverödal. Till slut hamnade Mora utanför pallen, för snabbåkande Aksel Halvarsson tog in närmare en minut och knep bronset för Tullus SG med nio sekunder, trots en straffrunda.

Grattis till alla vinnare och övriga medaljörer - och ett tack till alla tävlande som har kämpat storstilat under fyra intensiva dagar. Tack också till Lima SKG för ett fint och välordnat arrangemang och till alla funktionärer som har jobbat hårt för att skapa bästa möjliga förutsättningar, både för de aktiva och publiken på plats!

Pressansvarig Världscup & VM