Martin Ponsiluoma Tullus SG Fotograf/Källa: Håkan Blidberg

När dagens SM tävlingar i rullskidskytte avgjordes i Sollefteå bjöds åskådare och TV-tittare på en rad rafflande avgöranden. Dagens gladaste var nog Martin Ponsiluoma, Tullus SG, som tog hem herrseniorklassen

Tvåa var Fredrik Lindström, Anundsjö med Peppe Femling, Tullus SG på tredje plats.

Ponsiluoma var, lite överraskande, allra snabbast i spåret och med bara en bom och en stark forcering på slutvarvet lyckades han hålla undan för jagande Lindström.

-          Jag kände mig riktigt pigg i kroppen idag, sa en glädjestrålande Ponsiluoma i målfållan. Jag krigade allt jag hade på slutet eftersom jag hörde att jag ledde med bara tio sekunder över Fredrik (Lindström). Otroligt kul att det räckte hela vägen.

I damklassen överraskade Mona Brorsson, Finnskoga IF, sig själv med riktigt stark skidåkning och tog hem guldet med 14 sekunders marginal till Olga Alifiravets, Biathlon Östersund. På tredje plats placerade sig Piteås Hanna Öberg.

-          Jag var inte ens säker på att jag skulle ställa upp idag, sa Mona efter loppet. de senaste dagarna har jag känt mig lite risig i kroppen. Men så bestämde jag mig ändå för att köra och då bestämde jag mig för att gå ut hårt och se om det skulle hålla, och det gjorde det. Otroligt roligt att få vinna idag, särskilt eftersom jag börjat tvivla på formen den senaste tiden.

SM-guldet i D 20-21 till Region SYD

Annie Lind, tävlandes för Finnskoga IF, men uppvuxen i Hallby utanför Jönköping blev mästarinna i D 20-21. Ett glädjande styrkebesked och ett tecken på den starka tillväxten för skidskytte i den södra regionen.

-          Hemma blir det mest rullskidor så jag känner mig väldigt bekväm med de tuffa banorna här i Sollefteå. Men jag är riktigt nöjd med mitt lopp idag och känner att den här sommaren då jag tränat med mina kamrater i Framtidslandslaget har tagit mig ett snäpp framåt.

Överlägsen mästare i H 20-21

Emil Nykvist, Bore Biathlon, vann med dagens största segermarginal, 2:23 före Henning Sjökvist, Ornäs. Desto tightare var det till Johan Stridsman I 19 IF som blev trea, slagen med 0,8 sekunder.

RESULTAT JSM D 18-19

1 GREIN Vincent                         Tullus Skyttegille

2 GEZELIUS Albin                        Mora Biathlonklubb

3 ÖSTERMAN Isak                      Häverödals Sportklubb