Anna Magnusson på väg mot första SM-guldet Fotograf/Källa: skidskytte.se

Under lördag eftermiddag var det dags för seniorer och juniorer att fördela SM-tecknen i sprint på Lima skidskyttestadion. Precis som i säsongsöppningen i Östersund med glädjande stora startfält och av hög klass.

Vinnare i damernas sprint blev Anna Magnusson från Piteå SK, efter ett imponerade lopp, en dryg halvminut före Elisabeth Högberg, Biathlon Östersund, och med Mona Brorsson från Finnskoga IF på bronsplats. Sebastian Samuelsson, I21 IF, körde hem herrguldet före favoriten Fredrik Lindström från Anundsjö SKF,  tack vare aningen snabbare åkning. Peppe Femling, Tullus SG, blev trea.

Damernas sprint

Anna Magnusson skaffade sig ett försprång med 10 sekunder på det första varvet, men åkte på en bom i liggande, precis som Mona Brorsson, Olga Alifiravets, Elisabeth Högberg och Hanna Öberg. I stället var det Chardine Sloof från SK Bore som gick ut i ledning, tack vare fullt skytte, fem sekunder före Anna. När det var dags för stående hade hon vänt på steken och var åtta sekunder före Chardine, och med Bettan ytterligare sju sekunder bakom. Nu visade Anna verkliga mästartakter och sköt snabbt och fullt, och gick ut på slutvarvet med en ledning på 20 sekunder före Bettan som också fick ner alla skotten. Det fick även Hanna och Mona, men båda var en dryg halvminut från täten. I mål hade Anna utökat segermarginalen till 32 sekunder, tack vare stark åkning, medan Bettan tog silvret - och bakom dem knep Mona tredjeplatsen med 1,3 sekunder till godo på Hanna.

Herrarnas sprint

Precis som Anna ryckte Sebastian Samuelsson till sig en ledning med 10 sekunder redan på det första varvet. Med fullt i det liggande skyttet höll han avståndet till Fredrik Lindström som också nollade, medan Peppe Femling åkte på en bom och lämnade skjutvallen 36 sekunder bakom som trea. Under det andra varvet utökade Sebastian ledningen med några sekunder, men sköt en bom i stående. Men Fredrik gjorde detsamma och ut på slutvarvet hade Sebastian sju sekunders försprång, samtidigt som Peppe sköt fullt och lämnade vallen 12 sekunder efter Fredrik, men med god marginal ner till fyran Jesper Nelin. På vägen mot mål drygade Sebastian ut segermarginalen till 13 sekunder före Fredrik och med Peppe ytterligare tre sekunder bakom. Jesper Nelin var fyra i mål, men fick två minuters tidstillägg efter att ha missat en straffrunda och hamnade på 10:e plats.

Juniorernas sprint

I damernas äldsta juniorklass, D 20-21, hade Linn Larsson från Hede en klar ledning, trots en bom i liggande. Men efter ytterligare två missade skott blev hon passerad av Anna Hedström, I21 IF, som sköt fullt i stående efter en bom i det liggande skyttet. Men Linn vände ett underläge med tre sekunder till en säker seger med nästan 40 sekunder före överraskningen Anna som ändå höll undan för trean Amanda Simonsson från Lima SKG, trots att avståndet minskade från 26 till åtta sekunder på slutvarvet.

SK Bores Sebastian Olsson och Oliver Gabrielsson från Biathlon Östersund var i en egen klass i H 20-21. Båda sköt fullt i liggande, med Sebastian 12 sekunder före ut från vallen, men med nästan 40 sekunder ner till resten av de svenska konkurrenterna. Men när Oliver nollade även i det stående fick han ett försprång på sex sekunder till Sebastian som sköt en bom - ett avstånd som växte till närmare 18 sekunder i mål. Bronset gick till Johan Stridsman som var 1.40 efter, trots bara en bom.

JVM-medaljören Elvira Öberg, Piteå SK, ledde med sex sekunder in till det liggande skyttet i D 18-19, men efter en bom lämnade hon vallen som fyra - 14 sekunder efter Sanna Sjöden från Älvdalens SKG som sköt fullt, precis som Cordelia Melen Olsson, Häverödals SK, och Amanda Lundström från I19 IF. Men tack vare stark åkning och fullt i stående gick Elvira ut på slutvarvet i en klar ledning som hon dessutom utökade till dryga minuten i mål. Sanna Sjöden lyckades säkra silvret, åtta sekunder före SK Bores Moa Olsson.

H 18-19 blev en tät historia där Hampus Bexelius från Lima SKG tog ledningen efter fullt i det liggande skyttet, tre sekunder före Ornäsåkaren Henning Sjökvist, med en straffrunda. In till stående var Henning några sekunder före, men åkte på ytterligare två straffrundor medan Hampus klarade sig med en. Avståndet mellan dem var 25 sekunder, men i mål hade Hampus segermarginal minskat till nio sekunder. Viktor Brandt från I2 IF blev bronsmedaljör med två bom, ytterligare 11 sekunder bakom.

Alva Sköld från Häverödals SK både åkte snabbast och sköt bäst av de svenska tjejerna i D 16-17 - damernas yngsta juniorklass. Hon ledde redan efter det liggande skyttet och vann SM-guldet med nästan 1.20 i mål, med bara en bom i protokollet, före Älvdalens Lina Andersson som missade tre skott och trean Johanna Nordkvist från I21 IF som fick besöka straffrundan två gånger.

SM-vinnare i H 16-17 blev Love Strömqvist från Tullus SG som låg tvåa efter en bom i det första skyttet, tre sekunder efter Joel Andersson, Mora BK. Men när Love sköt ytterligare två bom i stående åkte Joel på fyra. Love lämnade vallen med en ledning på över en halv minut, som minskade till 28 sekunder i mål. Joel var hotad bakifrån, men grejade silvret med fem sekunder tillgodo på den snabbåkande klubbkompisen Malte Stefansson som blev trea.

Fullständiga resultat hittar du på Lima SKG:s hemsida.

Idag fortsätter SM-helgen med jaktstart både för seniorer och juniorer. Det blir spännande att se om gårdagens vinnare upprepar insatsen. De kommer i alla fall att bli ordentligt utmanade - så mycket är säkert!

Pressansvarig Världscup & VM