Fotograf/Källa: Foto: Per Danielsson / Projekt.P

- Långsiktighet och kontinuitet är nyckelfaktorer för sportslig utveckling, säger Rikard Grip, Skidskytteförbundets Generalsekreterare. Därför är jag väldigt nöjd över att vi redan nu har tränarteamet klart fram till 2026.

Utvecklingen för Svenskt Skidskytte har varit mycket positiv de senaste åren, där en stark tillväxt har skett både på bredden och i elitverksamheten. Rekordsäsongerna har avlöst varandra och intresset för att följa de svenska skidskyttestjärnorna är större än någonsin. En betydande del av resultatutvecklingen tillskrivs lokaliseringen av både landslags- och förbundsorganisation på Nationalarenan för Skidskytte i Östersund.

De svenska landslagsåkarna, som samtliga är bosatta i Östersund, tränar dagligen tillsammans under ledning av tränarteamet vilket leder till stark sammanhållning och effektivitet. Denna etablerade struktur kommer bibehållas och utvecklas vidare med tränarteamet intakt för den kommande perioden fram till år 2026:

Anna Maria Uusitalo, Sportchef

Johannes Lukas, Huvudtränare

Mattias Nilsson, Assisterande tränare och logistikansvarig

Johan Hagström, Skyttetränare

Jean-Marc Chabloz, Skyttetränare

- Vi har ett starkt tränarteam där våra personligheter och kompetenser kompletterar och överlappar varandra, säger Anna Maria Uusitalo. Vi förenas i en gemensam målsättning som är att alltid göra det bästa för de aktiva och för Svenskt Skidskytte. För att uppnå målet så söker vi ständigt efter utveckling och det känns mycket bra att tillsammans få fortsätta den resa vi ännu bara har börjat på.

Avsikten är att fortsätta att förstärka miljön kring de aktiva i Östersund och med strävan att ytterligare förbättra förutsättningarna för att kunna konkurrera internationellt.

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda skidskyttesporten genom starka regioner och föreningar i hela landet, popularisera skidskytte genom att arrangera hållbara evenemang i världsklass samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vår vision är att Sverige ska vara världsledande i skidskytte.

Marknads- och Kommunikationschef Skidskytteförbundet

+46768442008