Skidskytte-VM (Biathlon Events AB) ansluter sig som första idrottsorganisation till regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige. Över 350 aktörer deltar i initiativet och i och med Skidskytte-VMs intåg kliver alltså idrotten in.

Fossilfritt Sverige vill visa ett starkt engagemang och ledarskap från svenska företag, kommuner och organisationer som vill göra det fossilfria samhället möjligt och skapa en hållbar framtid.

– Sverige ska vara en permanent världsutställning för fossilfria lösningar. Genom att visa andra länder vad som är möjligt att göra kan vi ha en global påverkan. Därför är det väldigt roligt att svenska idrottsevenemang nu medverkar till detta genom att vara skyltfönster med höga klimatambitioner, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Vintertemperaturen är tre grader högre i Östersund idag än mitten på 1900-talet. Antalet snödagar minskar med en till två dagar per år. På 20 år blir det en månad mindre vinter. Vinter är en mycket viktig del av Jämtlands levebröd och hållbarhetsfrågan har varit en ledstjärna genom hela VM-förberedelsen.

– För oss blev det en självklarhet att ansluta oss till Fossilfritt Sverige. Vi har sedan vi blev tilldelade Skidskytte-VM jobbat för att skapa det mest hållbara idrottsevenemanget någonsin. Det försöker vi visa genom både ord och handling, säger Patrik Jemteborn, ordförande för organisationskommittén för Skidskytte-VM

Fossilfritt Sverige som nu Biathlon Events AB, som arrangör av Skidskytte-VM, ställer sig bakom deklarerar bland annat att deltagarna jobbar för en fossilfri värld, att den egna verksamheten ska bidra och att man ska utmana andra aktörer.

– Vi jobbar med alla möjliga parametrar för att bli ett helt fossilfritt evenemang. Dessutom har vi utbildat alla våra 1000 volontärer i hållbarhetsfrågor, i första hand för att i sin tur kunna påverka nationella och internationella gäster så som media, tävlande och publik, säger Patrik Jemteborn.

Patrik Jemteborn, ordförande i organisationskommittéen Skidskytte-VM tel. 070-671 20 08
Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige, tel. 070-340 69 53

Om Skidskytte-VM

VM i skidskytte går av stapeln den 7-17 mars 2019 på nationalarenan för skidskytte i Östersund. 12 världsmästare ska koras och deltagare från 35 länder gör upp om medaljerna. 120 000 besök väntas i Östersund och TV-sändningarna når 500 miljoner människor. VM arrangeras av Svenska Skidskytteförbundet på uppdrag av IBU, International Biathlon Union. Östersund har sedan 1989 regelbundet arrangerat världscuptävlingar i skidskytte samt VM 2008. Världscuppremiärerna i december 2019 och 2021 är också tilldelade Östersund.

Pressansvarig Skidskytte-VM