Johanna Skottheim Lima SKG Fotograf/Källa: Håkan Blidberg

SM i Rullskidskytte sänds via Web-TV när Svenska elitåkarna gör upp om medaljerna. Tävlingarna arrangeras av I 21 IF, Sollefteå 26-27 augusti.

Det känns riktigt kul att vi kan erbjuda alla skidskyttefans den här möjligheten, berättar Håkan Blidberg, Skidskytteförbundets Kommunikationschef. Det här är ett stort steg i utvecklingen av vår nationella verksamhet där målsättningen är att våra supportrar på sikt ska kunna ta del av fler tävlingar inom SM och Swecup. Vi har så många duktiga arrangörer där ute som gör ett fantastiskt arbete för att skapa bra tävlingar. Nu är det dags för fler att få ta del av dessa event framför TV-apparaten, via datorn eller i mobilen.

Sändningen kommer att produceras med tre kameror som i kombination med kommentatorerna Kari Korpela och Sofia Domeij skall ge en komplett upplevelse för TV-tittaren. Sändningarna kommer att vara gratis och man hittar de olika tävlingarna på den här websidan:

Där kommer du också att hitta intervjuer och annat spännande material. Du kan även se sändningarna i efterhand via den sidan.

STORT ANMÄLNINGSTRYCK TILL UNGDOMSKLASSERNA

Vi har faktiskt blivit tvungna att förskjuta starttiderna för att alla ska få plats, kommenterar tävlingsledaren Tommy Karlsson. Det är framförallt i de yngsta klasserna som antalet tävlande är större än förväntat, vilket ju är extra roligt. Framförallt i klasserna 14-15 som i år kör rullskidor för första gången är antalet större än normalt.

Att dessa klasser gått över från löpning till rullskidor är ett önskemål som framkommit från flera föreningar, framförallt från region Syd. Detta beslutades i regelkommittén i våras.

HÅRD KAMP OM MEDALJERNA VÄNTAR I SENIORKLASSERNA

Som det ser ut ett par dagar före start så radar Sveriges absolut bästa skidskyttar upp sig i startlistorna. På damsidan blir det knallhårt med tanke på att vi där ser 9 Världscupmeriterade skidskyttar som alla kan ta medalj om de har en bra dag:

Den gångna vinterns bästa svenska skidskytt, Anna Magnusson, Piteå SSK ser starkast ut på papperet och hotas främst av Årets Rookie, Hanna Öberg, även hon Piteå SSK. Men här vill nog även SM-drottningen för två år sedan, Elisabeth Högberg, Biathlon Östersund ha ett ord med i laget. Mona Brorsson, Finnskoga IF, var riktigt pigg i åkningen och stabil i skyttet vid tävlingarna i norska BLINK-festivalen för några veckor sedan och Mona är ju känd som en vass skytt med bra nerver så hon tänker inte åka hem utan ädelmetall i fickan. Var Linn Persson, Bore Biathlon, står efter ett längre skadeuppehåll vet nog ingen, men henne kan man aldrig räkna bort. Kort sagt ett riktigt getingbo i damklassen och då har vi inte nämnt Ingela Andersson, K4 IF, Olga Alifiravets, Biathlon Östersund, Felicia Lindqvist, Biathlon Östersund eller Emma Nilsson, Bore Biathlon.

Om det är många om kampen i damklassen så är det lite tightare bland herrarna. Förra året blev det dubbla guld för Sebastian Samuelsson, I 21 IF och hans utveckling har ju bara fortsatt så sistaårsjunioren Sebastian blir en svårknäckt nöt för de övriga herrarna. Fredrik Lindström, Anundsjö SKG, missade SM i fjol på grund av sjukdom och uppges ha tränat riktigt bra under sommaren, vilket gör honom till det största hotet om gulden. Men sedan är det många om budet, för att nämna några; Peppe Femling och Martin Ponsiluoma, båda Tullus SG och Torstein Stenersen, Biathlon Östersund. Vi vet också att Tobias Arwidson, Lima SKG utklassade flera av världsåkarna vid BLINK-festivalen i Norge och har visat fin form tidigare under sommaren också så Tobias måste räknas till en av de stora guldfavoriterna. Ett spännande namn är också Ted Armgren, Vilhelmina, som gör comeback i skidskyttesammanhang…

TÄVLINGSPROGRAM

Lördag ungdomar 13.00

Lördag junior/senior 15.15