Linn Persson och Ingela Andersson under det sista intervallpasset inför VM i Holmenkollen 2016 Fotograf/Källa: Håkan Blidberg

Idrottskommittén och landslagsledningen presenterar nu uttagningskriterierna inför vinterns landslagsuttagningar. I stort handlar det om en sammanvägning av flera delar där man tittar på resultat såväl som potential och erfarenhet.

Vi ser ju nu under OS i Brasilien alla utmaningar som finns när man uteslutande tar ut aktiva baserat på resultat, säger huvudtränare Wolfgang Pichler. I skidskytte är det viktigt att se på individen ur ett helhetsperspektiv och vårt mål är att alltid ställa det starkaste laget på startlinjen!

Stor hänsyn tas till förra säsongens resultat såväl som SM i Rullskidskytte i Boden och observationstävlingarna i Östersund. Men även under pågående säsong kan stora ändringar ske och även dessa förutsättningar finns med i planen.

Vi söker alltid efter åkare som visar god form, därför följer vi noggrant alla aktiva både i nationella tävlingar och internationellt, fortsätter Pichler. Den gångna säsongen fick väldigt många aktiva chansen att representera Sverige internationellt och på så vis skaffa sig erfarenhet. Vi ska komma ihåg att vårt långsiktiga mål är OS 2018 och VM 2019 i Östersund.

Uttagningskriterierna tas fram i samverkan mellan landslagsledningen och förbundets Idrottskommitté för att säkerställa en djup förankring.

Det är viktigt att framhålla att vi med de här kriterierna ger möjlighet för vissa aktiva att bli förhandsnominerade så att de kan förbereda sig optimalt, kommenterar Generalsekreterare Ingemar Arwidson. Samtidigt som att alla duktiga skidskyttar därute ska känna att de har chans att ta en plats i laget om de visar framfötterna, tränar hårt och presterar bra resultat.

Den första observationstävlingen och formkontrollen sker i Boden 27 – 28 augusti då SM i Rullskidskytte avgörs. Seniorerna kommer att tävla i disciplinerna Distans och Sprint. Mer information om SM i Boden hittar ni här:

SM i Rullskidskytte 2016

Ett dokument med kriterierna hittar ni bifogat.

Svenska Skidskytteförbundets Idrottskommitté:

Ingemar Arwidson (ordf)

Helena Ekholm

Tommy Höglund

Kari Korpela

Leif Andersson

Johan Hagström

Jean-Marc Chabloz

Tobias Torgersen

Mer information om uttagningskriterier:

Wolfgang Pichler, huvudtränare

wopichler@gmail.com