Torstein Stenersen och Elisabeth Högberg Fotograf/Källa: skidskytte.se

SM-tävlingarna i Lima inleddes på fredagskvällen med spännande single mixed-stafetter i ett vackert och närmast vindstilla vårvinterväder - stämningsfullt inramat av elljus och marschaller. Elisabeth Högberg och Torstein Stenersen från Biathlon Östersund IF vann seniorklassen i övertygande stil före klubbkamraterna Olga Alifiravets och Jesper Nelin - och med Emma Nilsson och Sebastian Olsson från SK Bore på bronsplats.

Viktoria Karlsson och Sebastian Samuelsson tog hem segern i  juniorernas tävling för I21 IF. Moa Olsson och Emil Nykvist från SK Bore blev tvåa och Amanda Lundström och Johannes Hortlund, I19 IF, hamnade på tredje plats.

Seniorernas single mixed-stafett

Redan efter det första liggande skyttet var Elisabeth Högberg i ledningen, några sekunder före landslagskollegorna Emma Nilsson från SK Bore och Mona Brorsson, Finnskoga IF.  Under sträckans gång drygade Bettan ut avståndet en aning och när hon växlade över till Torstein Stenersen var hon sju sekunder före Emma, och med Mona ytterligare sju sekunder efter.

Torstein höll avståndet till Finnskogas Mats Andersson efter sitt första liggande skytte, medan SK Bore föll tillbaka. Däremot tog Jesper Nelin från Biathlon Östersunds andralag in 14 sekunder och gick ut från vallen som tvåa. Med ett bra andra liggande skytte var Jesper tätt bakom in till växling, medan Tobias Arwidson förde upp hemmalaget Lima SKG till tredje plats - 11 sekunder från täten.

När Bettan tog över igen hade hon sällskap av klubbkompisen Olga Alifiravets, och de följdes åt även efter det första stående skyttet. Dessvärre tappade Limas Johanna Skottheim tid på vallen, som hon lämnade 22 sekunder efter ledarduon. Bettan var i täten även efter sitt sista skytte, men nu med Johanna bara fem sekunder bakom och med Bores Emma Nilsson som ny trea, efter bra skytte. Olga växlade över som fyra, strax efter Emma.

Torstein Stenersen tog ett stadigt grepp om ledningen efter första skyttet på slutsträckan  - med 20 sekunders försprång till Tobias Arwidson, som i sin tur hade Jesper Nelin och Bores Sebastian Olsson i släptåg. I sista stående höll Torstein nerverna i styr och gick ut på slutvarvet helt ohotad - i mål var segermarginalen 26 sekunder. Däremot blev det en hård kamp om de övriga medaljerna. Tobias var först ut från vallen följd av Sebastian Olsson med Jesper Nelin ytterligare en bit efteråt.

- Jag siktade in mig på bronset, sa Jesper efter loppet. Men så kom jag ikapp Sebastian nästan direkt och han hakade på på flackåkningen. När vi närmade oss mördarbacken så såg jag Tobias och kände att jag hade högre fart och kunde passera honom tidigt i backen.

Unge Sebastian hängde däremot med nästan hela vägen upp, men släppte till sist på krönet. - En sån backe på slutet passar mig perfekt, sa en nöjd Jesper efter loppet.

Trist för hemmaklubben Lima SKG att förlora medaljen i allra sista backen men Tobias och Johanna fick nöja sig med det stora publikstödet från läktaren med ett stort gäng Lima-fans som fick se en spännande tävling från start till mål.

Juniorernas single mixed-stafett

Viktoria Karlsson gav I21 ledningen efter första liggande, tätt före klubbkompisen Johanna Nordkvist och med Bores Moa Olsson som trea. När det andra skyttet var avklarat var det i stället Amanda Lundström från I19 som tog täten och växlade 14 sekunder före Linn Larsson från Hede, medan Viktoria Karlsson och Moa Olsson var ytterligare några sekunder efter.

Johannes Hortlund förvaltade försprånget väl i början av den andra sträckan och var fortfarande i ledningen efter det första liggande skyttet. Men Sebastian Samuelsson från I21 IF var nu bara tre sekunder bakom - och efter andra liggande tog Sebastian täten, 17 sekunder före Johannes och med Bores Emil Nykvist som trea.

Viktoria Karlsson behöll ledningen efter första stående på den tredje sträckan. Men Amanda Lundström närmade sig med bra skytte och minskade avståndet till sju sekunder, medan Moa Olsson var tre sekunder efter henne i spåret. Moa var också den som hanterade andra stående bäst och som gick ut strax före Amanda. Däremot tappade Viktoria tid på vallen och var 14 sekunder efter vid växling.

I det stående skyttet åkte Johannes Hortlund på två straffrundor och Sebastian Samuelsson en, men båda höll sig kvar i ledningen på slutsträckan tillsammans med Emil Nykvist. Men tyvärr tappade Johannes en halv minut i det sista skyttet och fick nöja sig med att säkra tredjeplatsen. På slutvarvet var Sebastian den starkaste och ryckte ifrån Emil och gled i mål som segrare, med knappt fem sekunders marginal.

Fullständiga resultat hitta du på på Lima SKG´s hemsida.

Under lördagen fortsätter SM med sprinttävlingar. Då finns även pitetjejerna Anna Magnusson och Hanna Öberg på startlinjen!

Bilder fria för användning: https://www.dropbox.com/sh/oxliieilax0lald/AACgVcjG-370l_kb9YHqXd5ta?dl=0

Foto: skidskytte.se

Pressansvarig Världscup & VM