Olle Dahlin Fotograf/Källa: Håkan Blidberg

Svenska Skidskytteförbundet har i slutet av maj skickat in den formella nomineringen av förbundets ordförande Olle Dahlin till IBU President, skidskyttevärldens viktigaste position, för de kommande 4 åren. Vid kongressen i Internationella Skidskytteförbundet, IBU i september väljs ny IBU-President efter norrmannen Anders Besseberg som innehaft rollen i över 25 år.

Internationella Skidskytteförbundet, IBU har kongress 6-9 september i Porec, Kroatien. Där sker val till IBU:s styrelse och IBU:s tekniska kommitté. Dessutom behandlas motioner om förändringar i stadgar och regler. Varje medlemsnation har 1 röst och cirka 55 medlemsnationer brukar vara närvarande. Omröstningen till IBU President sker fredagen den 7 september och nomineringstiden går ut den 7 juni. Förutom nomineringen av Svenska Skidskytteförbundets ordförande Olle Dahlin till IBU President kommer Sverige att motionera om en total översyn av IBU:s stadgar.

Jag har valt att kandidera för att jag tror mig kunna tillföra mycket i IBU:s viktiga utvecklings-/förändringsarbete och eftersom jag suttit med i IBU:s styrelse under den senaste perioden har jag en klar bild av vad som behöver göras och startsträckan blir därmed kort, säger Olle Dahlin. Under hela min karriär som företagsledare har jag lett olika typer av förändringsarbeten, vilket gör att jag känner mig trygg i att kunna leda en bra process för detta. Vi ska helt enkelt ta fram och förankra en verksamhets-/strategiplan inom IBU:s verksamhetsområden och utveckla och anpassa organisationen för att säkerställa genomförandet av denna.

Sverige är en nation som många av medlemsländerna känner stort förtroende för och vi är väl representerade på olika nivåer inom IBU, fortsätter Olle Dahlin. Det arbete som vi gjort inom Svenska Skidskytteförbundet de senaste åren är också erfarenheter som väl kan komma till nytta i framtagning av en verksamhetsplan för IBU. Jag ser dessutom att det finns utrymme för att höja nivån av transparens och demokrati i verksamheten.

För ytterligare information: Olle Dahlin, ordförande Svenska Skidskytteförbundet, 070-3667300

Bakgrund som skidskytt men också som företagsledare:

Olle Dahlin har en bakgrund som skidskytt och idrottsledare, han var bland annat delaktig i att starta upp en av Sveriges mest framgångsrika föreningar, Sundsvall Biathlon, där Magdalena Forsberg inledde sin skidskyttekarriär. Han har också agerat som tävlingsledare på olika nivåer samt lagledare för Svenska Skidskyttelandslaget vid såväl VM som OS och ingår även i styrelsen för Sveriges Olympiska Kommitté. Inom näringslivet har Olle Dahlin i över 20 år verkat som VD för olika företag.

Presschef Skidskytte-VM