Sportchefen Anna-Maria Uusitalo presenterar nu den sista pusselbiten i teamet kring skidskyttelandslaget. Ola Ravald, som betraktas som en av världens främsta skidtekniktränare, blir en välkommen förstärkning.

Nu är jag riktigt nöjd, kommenterar Anna-Maria Uusitalo. Jag känner Ola väl sedan tidigare och jag vet att han är den absolut bäste inom sitt område. Dessutom gör hans personliga egenskaper att han passar väldigt väl in i tränarteamet som vi har på plats här vid Svenskt Skidskyttes Elitcenter i Östersund.

Ola Ravalds uppdrag blir att jobba direkt med de aktiva för att hjälpa dem att utveckla sin skidteknik. Först och främst ligger fokus på att uppnå en bättre åkekonomi, vilket innebär att man genom att åka tekniskt bättre därmed blir mer effektiv. Men även förmågan att åka tekniskt riktigt i hög fart som exempelvis vid en spurtsituation blir allt viktigare inom dagens skidskytte.

Alla åkare har små eller stora saker som de kan jobba med, enligt Ola. Vi kommer ligga nära forskningen inom det här området och ambitionen är att Sverige ska ta ledningen inom den tekniska utvecklingen.

Det faktum att skidskytten kör med ett vapen på ryggen ställer speciella krav på åktekniken, vilket det genomförs en del forskning kring på Vintersportcentrum i Östersund, allt för att kunna analysera och värdera individuella justeringar och förmågor till anpassning.

Ola Ravald jobbar idag som skidtränare på Jämtlands Gymnasium, vilket han kommer att fortsätta med parallellt med arbetet på Skidskytteförbundet. Skidteknikarbetet med skidskyttelandslaget kommer i huvudsak att bedrivas på plats i Östersund, kopplat till den dagliga träningen.

Med Ola på plats i Östersund så kan vi bedriva teknikutvecklingen i den dagliga träningen, vilket jag ser stora fördelar med, berättar Anna-Maria. Därför kan vi fokusera på annat när vi är samlade på träningsläger. Det är så många detaljer som är avgörande i skidskytte att det är viktigt att kunna arbeta effektivt och välorganiserat med alla delar.

Ola är redan igång med arbetet som startar med att observera åkarna vid intervallpass på rullband på Vintersportcentrum för att med hjälp av bland annat videoanalys se hur åkarna rör sig, utan vapnet på ryggen.

Jag vill börja från början med att observera rörelsemönstret för att se var styrkor och svagheter finns. Utifrån det styr vi sedan utvecklingsarbetet och ger åkaren förslag på justeringar som kan handla om teknik och styrka, såväl som rörlighet. Här kommer jag att jobba nära tillsammans med lagets fysioterapeut Marcus Bystedt.

På följande länk finns en längre videointervju med både Ola och Anna-Maria:

Anna-Maria Uusitalo
anna_maria.uusitalo@skidskytte.se

Ola Ravald
Ola.ravald@gmail.com

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda och popularisera skidskytte samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vi verkar för ett aktivt ungdomsarbete, kombination av idrott och utbildning, utveckling av anläggningar, internationellt samarbete samt information och marknadsföring av svenskt skidskytte. Detta gör vi utifrån våra värderingar gemenskap, ärlighet, jämställdhet, kvalitet, utveckling och affärsmässighet. Ambitionen är att Sverige ska vara världsledande inom skidskytte.

Marknads- och Kommunikationschef Skidskytteförbundet

+46768442008