Nu är det äntligen dags att starta årets världscup. Här nedan har vi samlat information som kan göra det enklare för er som vill följa och rapportera kring det svenska skidskyttelandslaget

Den här säsongen kommer det att vara en hel del begränsningar kring eventen som styrs av IBU utifrån de utmaningar som Covid-19 pandemin skapar. Hursomhelst så hoppas jag att vi tillsammans ska hitta lösningar som fungerar för alla!

Grundinformation:

Tävlingsprogram och nyheter: https://www.biathlonworld.com/

Resultatservice och liverapportering: https://biathlonresults.com/

Nyheter om laguttagningar och annat finner ni enklast i Svenskt Skidskyttes kanaler:

Web: https://svensktskidskytte.com/

Facebook: https://www.facebook.com/SwedenBiathlon

Instagram: https://www.instagram.com/svenskt_skidskytte/

Snabb information via WhatsApp

Anmäl er och berörda kollegor till vår WhatsApp-grupp där vi sprider snabb och aktuell information till media: https://chat.whatsapp.com/I6dP5KPmHt9EM6WNpNzgow

Media på plats

Intervjuer efter tävling kommer att kunna göras i mixedzon, säkerställ att ni följer gällande riktlinjer från IBU!

Ni som avser vara på plats, vänligen kontakta mediaansvarig på Skidskytteförbundet i förväg för att koordinera intervjuer.

Media som inte är på plats

Vi kommer att kunna erbjuda intervjuer per telefon efter tävling.

Kontakta mediaansvarig på Skidskytteförbundet i förväg, senast 15:00 dagen före aktuellt tävling med ett preliminärt önskemål, vid helgtävlingar så vill vi ha in önskemålet senast fredag 15:00. Meddela också vem som är aktuellt kontaktperson från er sida!

Utifrån preliminära önskemål kommer vi att göra ett schema för åkarna att ringa upp er inom en viss tidsperiod efter tävling för en telefonintervju på 3 minuter.

Vi kommer att prioritera de som meddelat önskemål i förväg och självklart kommer vi att ta hänsyn till när någon aktiv överraskar och då försöka lösa uppkomna önskemål på bästa sätt.

Det finns möjlighet för intervjuer på fredag 27 november. Anmäl in önskemål till mediaansvarig senast torsdag 26 november 17:00!

Bildservise

Med anledning av läget så kommer IBU att erbjuda gratis bilder för media, dessa hittar ni här:

Photobank: https://photo.biathlonworld.com
User: ibumedia
Password: massmedia21

Bilder kommer också att finnas tillgängliga via IBU´s bildpartner NordicFocus:

https://www.nordicfocus.com/biathlon/ (kräver avtal)

samt Bildbyrån: https://arkiv.bildbyran.se/ (kräver avtal)

Utöver det så kan ni alltid hitta bilder fria för användning på Skidskytteförbundets bildbank: https://skidskytte.photoshelter.com/index

Där går ni in på ”Bildarkiv” och därefter ”All Galleries” så får ni tillgång till nedladdningsbara bilder. Kom ihåg att ange fotograf!

Tveka inte att höra av er med frågor och funderingar!

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda och popularisera skidskytte samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vi verkar för ett aktivt ungdomsarbete, kombination av idrott och utbildning, utveckling av anläggningar, internationellt samarbete samt information och marknadsföring av svenskt skidskytte. Detta gör vi utifrån våra värderingar gemenskap, ärlighet, jämställdhet, kvalitet, utveckling och affärsmässighet. Ambitionen är att Sverige ska vara världsledande inom skidskytte.

Marknads- och Kommunikationschef Skidskytteförbundet

+46768442008