Det är dags att kora vinnare i 2022 års upplaga av rullskidskytte-SM Fotograf/Källa: Per Danielsson/Projekt P

SM i Rullskidskytte avgörs 19-21 augusti på Sveriges Nationalarena i Östersund med Tullus SG och Biathlon Östersund som arrangörer. I samband med detta bjuder Svenska Skidskytteförbundet in media till pressträff den 18 augusti.

Tävlingarna omfattar Ungdoms - SM, Junior – SM och Senior – SM. Seniorerna tävlar i Sprint och en sommaranpassad Masstart. Tävlingshelgen inleds för seniorerna redan på fredagen den 19:e augusti med en rullskidskidtävling utan skytte där svenska längdåkare är inbjudna att ställa upp mot våra svenska skidskyttar.

Tävlingsprogram

Fredag 19 augusti

Rullskidtävling

13:00 Herrar 10 km

14:30 Damer 7,5 km

Lördag 20 augusti

15:05 Herrar Masstart

16:25 Damer Masstart

Söndag 21 augusti

14:05 Herrar Sprint

16:15 Damer Sprint

Masstarten är sommaranpassad till individuell start med 30 sekunders startmellanrum men åksträcka och skjutordning är som vid ordinär masstart.

Media är välkomna att bevaka tävlingarna på plats efter föranmälan. Detta gäller all form av mediabevakning som intervjuer i mixzon, fotografering och videoreportage. Anmälan skickas till emma.hoglund@skidskytte.se senast onsdag 17/8.  Meddela då namn på samtliga personer som kommer att vara på plats. Ange i anmälan på vilket sätt ni önskar följa tävlingen på plats och hur många som kommer samt deras kontaktuppgifter. Ange även personer och kontaktuppgifter som ni vill att vi uppdaterar löpande om tävlingarna. Utan anmälan kommer ni inte heller att kunna erbjudas någon ackreditering och därmed inte tillträde till arenan.

Bilder från helgen kommer att finnas för fritt användande på Skidskytteförbundets Bildbank: https://skidskytte.photoshelter.com/index

Samtliga tävlingar under helgen kommer att direktsändas via Expressen-TV.

Mer info om vilka som är anmälda och andra tider finns att läsa om i Skidskytteförbundets tävlingskalender: http://skidskytte.indta.se

Pressträff med aktiva och tränare torsdag 18 augusti

I samband med SM i Rullskidskytte bjuder Skidskytteförbundet in media till pressträff där det finns möjlighet att träffa önskade tävlingsdeltagare för intervjuer.

Vart: Utomhus på Sveriges Nationalarena i Östersund

Tid: 13:00-14:00

Om det önskas klippbilder eller stillbilder är ni välkomna att vara med på den inofficiella träningen mellan 09:00 och 10:00

Anmälan vilka ni vill intervjua till: emma.hoglund@skidskytte.se senast 15 augusti.

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda skidskyttesporten genom starka regioner och föreningar i hela landet, popularisera skidskytte genom att arrangera hållbara evenemang i världsklass samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vår vision är att Sverige ska vara världsledande i skidskytte.

Emma Höglund

Kommunikatör svenska skidskytteförbundet och Mediamanager Worldcup Östersund