Lukas Hofer kommer att vara med och träna med det svenska skidskyttelandslaget i sommar

Det Svenska Skidskytteförbundet och det Italienska Skidskytteförbundet kommer att samarbeta kring den världscupmeriterade skidskytten Lukas Hofer kommande sommar. Lukas stod så sent som förra säsongen överst på pallen vid Världscupen i Östersund och kommer vara med på flera träningsläger och bidra med sparring till laget.

De svenska och italienska skidskyttelandslagen har nått en överenskommelse kring ett träningssamarbete för Lukas Hofer. Han tillhör fortsatt det italienska skidskyttelandslaget och kommer under denna säsong att följa det svenska landslandslagets träningsupplägg under sommaren för att få sparring tillsammans med några av världens bästa skidskyttar. Hofer kommer att träna tillsammans med det svenska landslaget under tre perioder från juni till september med bas i Östersund. Johannes Lukas och Alexander Inderst (Huvudtränare för Italien) kommer att samarbeta under barmarkssäsongen för att uppnå högkvalitativ träning för Lukas Hofer och det svenska laget som kommer att få nya influenser genom Hofer.

“Jag tackar det Svenska Skidskytteförbundet för denna möjlighet - säger Mr Flavio Roda, Italienska Vintersportförbundets Ordförande. Jämförelsen mellan de olika träningsmetoderna kommer att hjälpa Lukas Hofer att öka sin kunskap och stärka honom i sina förberedelser inför nästa säsong.”

Det svenska skidskyttelandslaget har ett av de starkaste damlagen i världen och har som målsättning att utveckla herrlaget mot samma nivå. Lukas Hofer kommer primärt att träna med A-laget men det kommer även att ge inspiration och erfarenhet till Utvecklingslaget som också har Östersund som sin träningsbas.

“Samarbetet kring Lukas Hofer ger en stor möjlighet för vårt lag att få nya inspel och sparring, säger Johannes Lukas. Jag är säker på att vi kommer att få en högre kvalité på träningen med Lukas som en del av teamet.”

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda skidskyttesporten genom starka regioner och föreningar i hela landet, popularisera skidskytte genom att arrangera hållbara evenemang i världsklass samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vår vision är att Sverige ska vara världsledande i skidskytte.

Emma Höglund

Kommunikatör svenska skidskytteförbundet och Mediamanager Worldcup Östersund