Fotograf/Källa: skidskytte.se

De individuella SM-tävlingarna i Lima avslutades på söndagseftermiddagen med högklassiga jaktstarter för seniorer och juniorer. Den entusiastiska publiken kunde njuta i vårsolen medan åkarna hade det tufft i värmen, men alla kämpade fantastiskt fint i de tunga och blöta spåren.

Fredrik Lindström, Anundsjö SKF, klättrade från tredje plats till seger i herrklassen, tack vare stark åkning och stabilt skytte. Peppe Femling från Tullus avancerade till andraplatsen medan Sebastian Samuelsson, IF 21 IF, fick nöja sig med bronset, efter alltför många bom. I damernas jaktstart höll sprintsegraren Anna Magnusson från Piteå SK konkurrenterna på behörigt avstånd och vann klart före Elisabeth Högberg, Biathlon Östersund - och med Annas lagkompis Hanna Öberg på tredje plats.

Herrarnas jaktstart

Sebastian Samuelsson hade 13 sekunders försprång till Fredrik Lindström från start och höll avståndet fram till det första skyttet - men där åkte han på två bom medan Fredrik sköt fullt och lämnade vallen med en ledning på 38 sekunder. Med bättre fart i spåret och fullt även i andra liggande växte Fredriks lucka till 1.17 före Sebastian som missade ytterligare ett skott. I första stående sköt Sebastian fullt men avståndet upp till Fredrik var fortfarande över minuten, trots att "Biffen" fick åka en straffrunda. Med en bom även i sista skyttet gick Fredrik ut på slutvarvet i suverän ledning och hans segermarginal blev hela 1.39. Däremot missade Sebastian ytterligare två skott, medan Peppe Femling sköt fullt och smet förbi med nio sekunder - ett avstånd som växte till 20 sekunder i mål.

Damernas jaktstart

Fram till det första skyttet drygade Anna Magnusson ut sitt försprång till Elisabeth Högberg till 42 sekunder - och efter fullt i liggande växte ledningen till 1.15 före Finnskogas Mona Brorsson som också fick ner alla skotten. Däremot blev det två bom för Bettan som gick ut som trea, ytterligare 17 sekunder bakom. I andra liggande missade Anna ett skott medan både Mona och Bettan sköt fullt, vilket gjorde att avståndet minskade till under minuten. Men med snabb åkning och fullt i första stående gjorde Anna processen kort med alla segeraspiranter. Trots en bom i sista skyttet var hon helt ohotad och kunde ta hem segern utan att behöva förta sig på slutvarvet. Bettan var lika klar tvåa efter fullt även i de båda stående skyttena, medan Hanna Öberg tog sig förbi Mona upp på bronsplats, tack vare snabbt och fullt i sista stående.

Juniorernas jaktstarter

Alva Sköld från Häverödals SK tog ytterligare ett SM-guld i D 16-17, trots sju missade skott. Hon hade en ledning på 1.18 från sprinten, ett avstånd som växte till drygt två minuter i jakstarten, före Mathilda Evaldsson, Ekshärads SF, som klättrade från fjärde till andra plats, Häverödals Lisa Melen Olsson avancerade också två placeringar och tog hand om bronset, 4.18 från segern.

Alfred Eriksson från Dala-Järna IK blev vinnare i killarnas yngsta juniorklass, H 16-17. Han startade som fyra, 49 sekunder efter täten, men efter bara en bom i de liggande skyttena var han uppe i ledning. Trots tre bom till i stående ökade avståndet till 1.39 i mål, före Moraåkaren Joel Andersson som missade sju skott ,medan sprintsegraren Love Strömqvist, Tullus SG, tappade till tredje plats, efter sex besök i straffrundan.

I D 18-19 hade Piteås Elvira Öberg en minut tillgodo på Sanna Sjöden från Älvdalens SKG vid start, och med god fart i spåret var hennes vinst aldrig i fara, trots sex missade skott. I mål var avståndet 52 sekunder. Sanna tog hand om silvermedaljen med god marginal till Elin Gustavsson, Biathlon Östersund, som klättrade från sjunde till tredje plats, tack vare snabb åkning.

Henning Sjökvist från Ornäs IK vann en klar seger i H 18-19, efter två bom vardera i första och sista skyttet. Han var nio sekunder bakom Limas Hampus Bexelius från start, men tog kommandot direkt och redan efter de liggande skyttena var ledningen 1.20 - och i mål var avståndet över två och en halv minut. Hampus blev tvåa och Lima SKG tog även hand om bronset genom Sebastian Jansson Saadio som avancerade tre placeringar.

I damernas äldsta juniorklass, D 20-21, kom gårdagens sprintvinnare Linn Larsson aldrig till start. I hennes frånvaro vann Nicolina Lindqvist, Biathlon Östersund, SM-guldet efter ett övertygande lopp. Hon hade ledningen redan efter första liggande och missade bara ett skott under hela tävlingen. Annie Lindh var 1.21 bakom men fixade silvret till Finnskoga IF, medan hemmaåkaren Amanda Simonsson upprepade tredjeplatsen från igår, drygt två minuter efter täten.

I H 20-21 hade Oliver Gabrielsson från Biathlon Östersund knappt 18 sekunders försprång till SK Bores Sebastian Olsson från start, men efter en bom i första skyttet gick de ut i delad ledning. I andra liggande missade Oliver ännu en gång, medan Sebastian sköt fullt igen och tog täten med närmare en halv minut. Avståndet minskade på det tredje varvet och efter att båda skjutit en bom i första stående var Oliver bara 10 sekunder bakom. Inför det sista skyttet var de tillsammans igen, men Oliver visade mest kyla och sköt fullt medan Sebastian fick åka två straffrundor. I mål var Oliver drygt 1.40 före Sebastian - och bakom dem blev Emil Nykvist från SK Bore trea, mer än fem och en halv minut från segern.

- Riktigt kul att få skjuta fullt när det gällde som mest, kommenterade Oliver efter loppet. Jag visste att ingen av oss hade gått för fullt på varv 3 och 4 så jag visste inte hur mycket fart Sebastian hade kvar i benen, därför vågade jag inte slå av på spurtvarvet utan gick med allt jag hade.

Fullständiga resultat hittar du på Lima SKG:s hemsida.

Under måndagen avslutas SM med stafetter - frågan är vilka som har mest ork kvar efter helgens intensiva tävlande?

Länk till bilder: https://www.dropbox.com/sh/oxliieilax0lald/AACgVcjG-370l_kb9YHqXd5ta?dl=0

Pressansvarig Världscup & VM