Världscupen fortsätter nu med tävlingar i Kontiolahti ytterligare en och samtliga åkare ur den svenska truppen stannar kvar för att tävla vidare

-Jag är väldigt nöjd med den starten som vi fått, säger huvudtränare Johannes Lukas. Våra åkare visar god form där åkningen på flera håll varit i nivå med de allra bästa. Nu jobbar vi på plats med förbereda oss inför Sprint, Jaktstarter och Stafetter, med de utmaningar som tillkommer i de grenarna. Jag tycker att det ser väldigt positivt ut inför helgen.

Sverige hade hela sju damer till start förra helgen eftersom Elisabeth ”Bettan” Högberg hade en egen startplats genom att hon vann totala IBU-Cupen förra säsongen. Bettan blir nu kvar som reserv på plats i Finland.

-Vi har så många duktiga tjejer att det är angenäma utmaningar att ta ut laget, fortsätter Johannes. Bettan visade upp riktigt stark åkning både i sprint och distans, men när jag tittar på totalresultaten så har vi sex åkare som placerade sig topp-16 eller bättre i något lopp.

Martin Ponsiluoma och Sebastian Samuelsson stod för riktigt starka resultat, där Sebastian visade stabilitet med två topplaceringar men vi såg också Jesper Nelin åka riktigt fort i spåret, vilket lovar gott inför fortsättningen.

Laguttagning

Hanna Öberg
Johanna Skottheim
Elvira Öberg
Mona Brorsson
Linn Persson
Anna Magnusson
Elisabeth Högberg (reserv)

Jesper Nelin
Peppe Femling
Malte Stefansson
Sebastian Samuelsson
Martin Ponsiluoma

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda och popularisera skidskytte samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vi verkar för ett aktivt ungdomsarbete, kombination av idrott och utbildning, utveckling av anläggningar, internationellt samarbete samt information och marknadsföring av svenskt skidskytte. Detta gör vi utifrån våra värderingar gemenskap, ärlighet, jämställdhet, kvalitet, utveckling och affärsmässighet. Ambitionen är att Sverige ska vara världsledande inom skidskytte.

Marknads- och Kommunikationschef Skidskytteförbundet

+46768442008