Fotograf/Källa: skidskytte.se

Sveriges uttagning till distanstävlingarna vid VM i Hochfilzen är nu klar. Truppen är identisk med den som togs ut till sprinttävlingarna med ett undantag, Emma Nilsson tar plats i damloppet istället för Chardine Sloof.

- Vi har en stark damtrupp med flera aktuella åkare, säger Wolfgang Pichler. Emma Nilsson är i bra form och har tagit ett steg till den här säsongen med 23 och 24 plats i Världscupen som bäst, det ska bli spännande att se henne köra på onsdag.

Damtruppen

Emma Nilsson

Hanna Öberg

Mona Brorsson

Anna Magnusson

Herrtruppen

Fredrik Lindström

Torstein Stenersen

Jesper Nelin

Sebastian Samuelsson

På herrsidan är Torstein Stenersen ett intressant namn som har sitt hittills bästa resultat i just distans med sin 7:e plats i Ruhpolding förra säsongen. Fredrik Lindström har ett VM-brons i distans från VM i Nove Mesto 2013 och har visat både bra åkform och lite snabbare skytte hittills under VM och kan definitivt överrraska på distansen. Den som lyckats bäst bland tjejerna på distans i år är Hanna Öberg med sin 8:e plats vid Världscuppremiären i Östersund. Normalt sett säkra skytten, Mona Brorsson är också en som kan överraska vid ett lopp på toppen av sin förmåga.

Bilder från VM hittar ni här:

Pressansvarig Världscup & VM