VM General Patrik Jemteborn Fotograf/Källa: Håkan Blidberg

Internationella skidskytteunionen (IBU) har valt in Östersunds VM-general Patrik Jemteborn i sin informationskommitté. Det hela skedde när styrelsen, Executive Board, för IBU hade ett möte strax innan säsongsöppningen.

Förutom Executive Board leds IBU mellan kongresserna vartannat år av sex stycken ämnesorienterade kommittéer varav en är Informationskommittén. Här handhas och rådgörs om frågor kring kommunikation, marknadsföring av sporten, TV, partneraktiviteter samt utveckling av IBU-kommunikationsstrategier. Kommittén består av fem ledamöter där nu Jemteborn tar plats som den förste svensken genom tiderna.

"Vi är glada över att kunna utnämna Patrik Jemteborn till den här funktionen. Hans yrkeserfarenhet och passion för skidskytte ses som en viktig tillgång för vår sport. Vi ser fram emot av nu närmare få ta del av hans kunskap för att utveckla skidskyttesporten", säger IBU´s generalsekreterare Nicole Resch i ett uttalande.

Förordnandet gäller två år och mellan IBU´s kongresser.

"Det känns hedrande och det är med stor energi jag tar mig an det här förtroendeuppdraget. Det är inte direkt min grej att bara sitta av möten utan jag har som ambition att vara en aktiv medlem. Skidskyttets största utmaning som sport såsom jag ser det är att vi måste göra skidskytte än mer känt och förståeligt även för dem som i dag inte är en direkt hängiven fan", kommenterar Patrik Jemteborn

Sverige har i dag tre svenskar med i IBU´s specialkommittéer. Förutom Jemteborn är Kari Korpela från Sollefteå medlem av den tekniska kommittén och OIle Dahlin från Karlstad medlem i IBUs Executiva kommitté.

Appointment Jemteborn

Pressansvarig Världscup & VM