Fotograf/Källa: skidskytte.se

I Östersund arrangeras VM i Skidskytte 2019, men det blir inte den enda internationella skidskyttetävlingen i Sverige säsongen 2018 / 2019. Nu meddelar nämligen Internationella Skidskytteförbundet (IBU) att man tilldelar Sverige ytterligare två prestigefulla arrangörsuppdrag.

IBU Cup 1, dvs säsongsöppningen i Cupen under Världscupnivån, arrangeras i Idre 26 november – 2 december 2018 och

IBU Junior Cup arrangeras i Torsby 25 februari - 3 mars 2019.

Oerhört glädjande att vi får utökat förtroende från IBU att arrangera fler internationella tävlingar säger Olle Dahlin, Svenska skidskytteförbundets ordförande.  Det är många nationer/arrangörsorter som kämpar för att få internationella arrangemang tilldelade och Sverige visar sig nu stå mycket starkt i denna konkurrens. Det här är bevis på att vårt målinriktade och hårda arbete med att erbjuda bra arrangemang bär frukt.

IBU Cupen samlar ett stort antal deltagare från närmare ett 40-tal länder eftersom det är ett sätt för många åkare att skaffa sig erfarenhet av att tävla internationellt men också ett sätt att kvalificera sig för att få representera sitt land i Världscup och VM.

IBU Junior Cup är en nystartad cup från föregående säsong som redan första året blev en succé med över 30 deltagande nationer och som syftar till att skapa fler möjligheter för juniorer att tävla internationellt.

Presschef Skidskytte-VM