Ingela Andersson följde upp framgången från Norge förra helgen genom att att ta hem damernas sprint i ett gråmulet Idre, medan 19-årige Malte Stefansson satte de svenska herrseniorerna på plats och vann ett sensationellt SM-guld.

Damer seniorer (+ juniorer 20-22)

Redan efter fullt i det liggande skyttet tog Ingela Andersson från K4 täten med 10 sekunder före Piteås junior Elvira Öberg, även hon med fem fullträffar. Men när Elvira åkte på två bom i det stående skyttet föll hon tillbaka i resultatlistan och i stället var det rutinerade Elisabeth Högberg från Biathlon Östersund som blev det största hotet. När båda sköt varsin bom i stående hade Ingela ledningen med knappt 20 sekunder och trots att Bettan tog in fem sekunder på slutvarvet var Ingelas seger aldrig i fara. Det blev däremot en hård kamp om bronset som SK Bores Emma Nilsson knep med 0,3 sekunder tillgodo på Anna Magnusson från Piteå. Men hon är nog ändå rätt nöjd, inte minst med med sitt nollskytte. Elvira Öberg hamnade till sist på en fin femteplats, 38 sekunder från segern, men före den schweiziska världscupåkaren Lena Häcki. Hon hade dessutom näst bästa åktid, bara 12 sekunder långsammare än Bettan, men sekunden snabbare än Ingela.

SM-vinnaren Ingela Andersson tyckte att åkningen kändes tyngre än förra helgen:

- I och för sig så hade jag bestämt mig att gå ut hårdare från start än jag gjorde i Beitostölen, eftersom jag där tappade mycket tid. Det känns att man inte kan ta det där sista på slutvarvet ännu, man tål inte mjölksyran så bra ännu, men det kommer nog om jag bara får komma igång och tävla lite mer.

Landslagsåkarna Hanna Öberg, Mona Brorsson och Linn Persson stod över säsongspremiären och förbereder sig i stället inför Världscupen i Östersund nästa helg.

Herrar seniorer (+ juniorer 20-22)

Det blev en kraftig utländsk dominans i herrarnas sprint där det endast fanns en svensk åkare bland de tio främsta. Ukrainske världscupåkaren Dima Pidruchniy vann med 28 sekunder före schweizaren Benjamin Weger, båda med fullt skytte. Mario Dolder, även han från Schweiz, blev trea efter ett missat skott, en minut från segern.

Malte Stefansson hamnade på sjätte plats i resultalistan, men det räckte alltså till ett överraskande SM-guld. Han lyckades skjuta fullt precis som veteranen Tobias Arwidson från Lima, men tack vare riktigt snabb fart i spåret var den unge Oxbergstalangen 53 sekunder före i mål. Bronset gick till Piteås landslagåkare Peppe Femling som bara var tre sekunder bakom Tobbe, trots tre bom. Junioren Oskar Ohlsson från Tullus klarade sig med två bommade skott, men missade pallen med fyra sekunders marginal. Världscupklara Torstein Stenersen blev SM-femma men var inte bättre än 18:e man i den totala resultalistan, efter tre bom.

- Det var väldigt skönt att alla detaljer som man slipat på under hösten och sommaren fungerade när det nu blev på riktigt, sa en lycklig Malte Stefansson efter SM-guldet. Det är jag mest nöjd med och när allt fungerar så bra så är det egentligen bara att stänga alla luckorna.

Precis som hos damerna saknades våra tre främsta åkare som laddar inför världscupstarten på hemmaplan. Det handlar om Sebastian SamuelssonJesper Nelin och Martin Ponsiluoma.

Damer juniorer 16-19

Moras unga snabbåkare Sara Andersson hade fullt fart från början och tog ledningen med 19 sekunder in till det liggande skyttet. När hon sedan satte alla fem skotten lämnade hon vallen 14 sekunder före Alva Sköld från Häverödal, även hon med fullt skytte. Tyvärr fick Sara stora problem i stående och efter hela fyra bom föll hon tillbaka i resultatlistan. Däremot lyckades Alva nolla för andra gången och stormade fram mot en storseger. I mål var hon hela 1,10 före klubbkamaraten Lisa Melén Olsson som också imponerade med fullt skytte. Trots två bom klarade Erika Österman tredjeplaten med fem sekunder tillgodo på Sara Andersson som tog in 16 sekunder på slutvarvet, men fick nöja sig med fjärde plats i mål. Därmed blev det Häverödal för hela slanten på pallen.

- Det är så himla skönt att få vinna idag, jag var så nervös så jag trodde jag skulle spy innan loppet. I det här föret får man inget gratis men det verkar som att det passar mig bra. Jag är supernöjd, sa en strålande glad Alva Sköld efter segern.

Herrar juniorer 18-19

Dala-Järnas Alfred Eriksson var i ledningen in till det liggande skyttet, men åkte på två bom och försvann direkt från segerdiskussionen. I stället var det Oscar Andersson från Älvdalen som tog täten efter fullt skytte, en halvminut före Sundsvalls Knut Vikström som hade samma skjutresultat. De höll avståndet under mellanvarvet och när båda åkte på varsin bom i det stående skyttet växte Oscars ledning till 42 sekunder före Victor Berglund från I 19 som sköt fullt, och med Knut ytterligare några tiondelar bakom. Knut passerade sedan Victor på vägen till mål och tog även in 10 sekunder mot Oscar som ändå tog hem segern med klar marginal. Alfred Eriksson körde upp sig rejält på slutvarvet, men efter totalt fyra bom blev han fyra i mål, fem sekunder från pallen.

Trots vinsten var Oscar Andersson inte helt tillfreds:

Nja, det kändes segt att åka idag, men jag är helt klart nöjd med skyttet. Förhoppningsvis så lossnar åkningen lite mer tills imorgon.

Under söndagen är det dags för kortdistans, både för seniorer och juniorer. Du kan se tävlingarna på skidskytte.se, med start kl. 11.45.

Fullstädninga resultat:
Senior: https://www.indta.se/api/v1/fil/bilagor/bd169e39-79fc-476e-bd96-aab7adc24023/resultat_sm_sprint_sverige.pdf
Junior: https://www.indta.se/api/v1/fil/bilagor/063c9974-b216-402b-9ea9-3d2e6f37a8cf/resultat_sasongsstart_sprint.pdf

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda och popularisera skidskytte samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vi verkar för ett aktivt ungdomsarbete, kombination av idrott och utbildning, utveckling av anläggningar, internationellt samarbete samt information och marknadsföring av svenskt skidskytte. Detta gör vi utifrån våra värderingar gemenskap, ärlighet, jämställdhet, kvalitet, utveckling och affärsmässighet. Ambitionen är att Sverige ska vara världsledande inom skidskytte.

Pressansvarig världscupen i Östersund

Ordförande organisationskommittén