Hampus Bexelius Fotograf/Källa: Håkan Blidberg

I skuggan av OS avgörs SM-tävlingar på skidskyttestadion i Östersund, arrangerade av Tullus SG. Ikväll var det distanslopp i svåra vindförhållanden och i seniorklasserna tog Ingela Anderson och Gabriel Stegmayr hem segrarna.

Axel Halvarsson Tullus SG

Hemmaåkaren Aksel Halvarsson tog sin första seger för säsongen i H 16/17, efter fyra bom och med den bästa tiden i spåret. Segermarginalen blev hela 2.42 före Måns Jernberg från Lima som missade sex skott, medan Oscar Andersson från Älvdalen klarade tredjeplatsen, trots åtta bom, en knapp halvminut efter Måns. Knut Vikström från Sundsvall som leder årets Swecp hade näst bästa åktid, men sköt bort sig och fick nöja sig med femteplatsen.

Erika Österman Häverödals IF

I damernas yngsta juniorklass drog Häverödals Erika Österman det längsta strået. Hon hade visserligen fem bom, men med snabbaste åktiden räckte det mot klubbkamraten Lisa Melén Olsson som missade ett skott mer och var 1.06 efter i mål. Alva Sköld fullbordade Häverödals dominans genom att lägga beslag på bronsplatsen. Hon hade näst bästa tid i spåret, men nio bom gjorde att hon var drygt tre minuter efter Erika i mål.

Viktor Brandt I2

Viktor Brandt från I 2 var tillbaka efter JEM-äventyret i Slovenien och lyckades vinna H 18/19, tack vare bäst skytte i startfältet. I skidspåret var han 46 sekunder efter Moras Malte Stefansson, men med två bom mindre var Viktor 44 sekunder före till sist. Oskar Karlsson från Anundsjö blev lite överraskande trea, en minut efter Malte med fem missade skott. Snabbast i spåret var Dala Järnas lovande Alfred Eriksson, men efter hela tolv bom blev han bara sexa.

Ella Halvarsson, Mora Biathlon

I Amanda Lundströms frånvaro blev D 18/19 en enkel match för Ella Halvarsson från Mora. Hon var 1,43 före näst snabbaste åkare och efter fem bom vann hon med över två minuter. Silvret gick till Tilda Johansson från Anundsjö med samma skjutresultat, medan Gry Abrahamsson Gjersvold, Biathlon Östersund, klarade tredjeplatsen med 1,6 sekunder tillgodo på Svegs Johanna Grip, trots nio missade skott mot Johannas tre.

Emil Nykvist Bore Biathlon

Bores Emil Nykvist tog sin femte seger för säsongen i H 20/21, den här gången med en segermarginal på närmare tre minuter. Med idag var han för ovanlighetens skull inte snabbast. Det var i stället JEM-deltagaren Oskar Ohlsson från Tullus, men fastän han var mer än en minut före i spåret fick han nöja sig med silver efter 11 missade skott när Emil klarade sig undan med sju. Samma antal bom hade trean Nicklas Olausson, Tullus, men i mål var han nästan sex minuter efter Emil.

Annie Lindh, Finnskoga IF

Efter det sensationella JEM-silvret var det upplagt för en seger i D 20/21 för Piteås Elvira Öberg. Hon var också klart snabbast i spåret, men fick se sig besegrad av Annie Lindh från Finnskoga som hade fyra bom mot Elvira sex och vann med en halvminut tillgodo. Moa Olsson från Bore var fem sekunder bakom Elvira på bronsplats, sju sekunder före Häverödals Cordelia Melén Olsson som hade två bom - det bästa skjutresultatet i den kalla kvällsblåsten.

Gabriel Stegmayr, Dala Järna IF

I herrarnas seniorklass saknades flera av förra veckans EM-deltagare. Gabriel Stegmayr från Dala Järna hade konserverat formen bäst och med två bom var han drygt tre minuter före Bores Sebastian Olsson som missade fem skott. Det var ett mer än Victor Olsson från Biathlon Östersund, som gick i mål ytterligare åtta sekunder efter som bronsmedaljör.Limas Simon Hallström var mer än en minut före näst snabbaste man, men sju bom gjorde att han var en dryg halvminut efter Victor som fyra.

Ingela Andersson, K4 IF

I damseniorernas tävling var det betydligt bättre uppslutning än under de senaste helgerna, även om EM-aktuella Johanna Skottheim aldrig kom till start. K 4:s Ingela Andersson höll ihop skyttet bäst och tog hem segern, 1,15 före Emma Nilsson från Bore som hade fyra bom mot Ingelas tre och som dessutom var 15 sekunder långsammare i spåret. Olga Alifiravets från Biathlon Östersund var mer än en minut snabbare, men fick nöja sig med bronset efter sju bom, drygt tre minuter efter Ingela.

SM-tävlingarna fortsätter med masstart under lördagen. Det blir spännande att se om det blir samma vinnare som idag eller om det dyker upp nya överraskande namn högst upp på prispallen.

Fullständiga resultat hittar du HÄR

Bilder från dagens tävling hittar du HÄR

Text och analys: L-G Alsenius

Foto: Håkan Blidberg