Styrelsen i Internationella Skidskytteförbundet beslöt idag att senarelägga införandet av ett fluorförbud, detta efter att processen med att ta fram säkra mät- och kontrollmetoder tagit längre tid än planerat.

Klokt av IBU, säger skidskyttelandslagets vallachef, Kent Norell. Vi har förberett oss på fluorfri vallning, vilket kommer att bli den vallningsmetod vi arbetar med kommande säsonger. Gällande fluorvallning så har vi kunskap och erfarenhet av det sedan tidigare, vilket vi jobbar vidare efter.  Det är viktigt att IBU säkrar upp en tillförlitlig testmetod för kommande säsonger.

Svenska Skidskytteförbundet kommer genom detta också förskjuta införandet av ett nationellt fluorförbud till säsongen 2021/2022.

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda och popularisera skidskytte samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vi verkar för ett aktivt ungdomsarbete, kombination av idrott och utbildning, utveckling av anläggningar, internationellt samarbete samt information och marknadsföring av svenskt skidskytte. Detta gör vi utifrån våra värderingar gemenskap, ärlighet, jämställdhet, kvalitet, utveckling och affärsmässighet. Ambitionen är att Sverige ska vara världsledande inom skidskytte.

Marknads- och Kommunikationschef Skidskytteförbundet

+46768442008