”Vi vill vara med och göra Sverige världsledande inom skidskytte”, säger Jonatan Andersson, Marketing Operations Manager på Fristads Kansas, Europas ledande tillverkare av arbetskläder som nu går in som huvudsponsor till det Svenska Skidskytteförbundet. Fristads Kansas ser långsiktigt på samarbetet, som sträcker sig över VM på hemmaplan i Östersund 2019.

”Skidskytte är med sin energi och dramaturgi i skjutmomentet en sport som ställer höga krav på såväl utrustning som individens mentala styrka och självförtroende. Detta är värden som den typiska Fristads Kansas-arbetaren står för och som vi delar med skidskyttesporten. Genom att gå in som huvudpartner till skidskyttelandslaget kommer vi även att nå för oss viktiga marknader i Europa, där skidskytte är en mycket populär sport.” säger Carl Nero, Global Marketing Production Manager på Fristads Kansas.

Partnerskapet innebär bland annat att skidskyttelandslaget kommer att testa och utveckla Fristads Kansas underställ under säsongen 2016/2017. ”Även vallateamet kommer att kläs upp och få rätt kläder för att kunna prestera optimalt”, fortsätter Jonatan Andersson. ”Vi har ett långsiktigt engagemang och ser fram emot samarbetet med det svenska landslaget.”

Svenska skidskyttelandslaget är under Wolfgang Pichlers ledning på stark uppgång. Unga åkare som Hanna Öberg, Anna Magnusson och Sebastian Samuelsson har redan visat framfötterna och ligger i fas med den stora satsningen på VM i Östersund om drygt två år. Tillsammans med rutinerade åkare som Fredrik Lindström, som var tvåa på världscupspremiären i Österund, och Mona Brorsson som var sexa på VM i mars bygger Sverige ett starkt lag som inför den här säsongen fått ny frisk vind i seglen.

”Precis som för landslaget så är Fristads Kansas extremt noga med kvalitet och detaljer. Här finns mycket att lära av varandra och här har vi nu en fantastisk möjlighet att tillsammans bygga framtidens skidskyttesverige. Ett slagkraftigt landslag känns som en självklarhet och med Fristad Kansas satsning borgar vi nu tillsammans också för att nästa generations skidskyttestjärnor ges möjlighet att leverera framgång även efter 2019”, säger Ingemar Arwidson, Generalsekreterare, Skidskytteförbundet.

För mer info kontakta:

FRISTADS KANSAS