Skidskytteförbundet tar nu nästa steg för att lyfta skidskyttets utveckling och bildar ett landslag fullt av talanger!

När vi utvärderade vinterns resultat så såg vi att årets Junior-VM och Junior-EM var alltför svaga ur ett svenskt perspektiv, Elvira Öbergs brons undantaget, menar förbundskapten Wolfgang Pichler. Min känsla är att vi behöver göra en stor förändring för att åstadkomma tidig utveckling bland våra talanger och att redan som unga visa dem vilken träning som krävs för att räcka till internationellt.

Nu bildas ett Framtidslandslag med åkare från tidig juniorålder till etablerade seniorer där fokus vid uttagningen har varit på talang och kapacitet. Flera nya namn presenteras i truppen men där finns också några kända sedan tidigare. Meningen är att detta landslag skall skapa en kombination av de tidigare Utvecklingslandslaget och Juniorlandslaget. Framtidslandslaget kommer att tränas av Andreas Kårström och samlas för träningsläger minst en gång i månaden fram till säsongspremiären.

Vi kommer att jobba efter Wolfgangs träningsprinciper, säger Andreas Kårström. Det tror jag kommer förbereda dem för att i framtiden ta klivet in mot internationell elit.

Målsättningen är att de aktiva ska se vilken nivå på träning som krävs för internationell toppnivå och att sparring mot etablerade åkare skall skapa eget driv och träningsmotivation som de kan ta med hem till sitt idrottsgymnasium eller hemmaförening.

Modellen är nytänkande och en del av den offensiva satsning som Svenska Skidskytteförbundet genomför för att nå visionen ”Världsledande i skidskytte”. Förväntan är att den här gruppen också ska motiveras av ett VM på hemmaplan i Östersund 2019, även om fokus för det här laget är mera långsiktigt.

Vi har positiva erfarenheter av att tidigt plocka in talangfulla åkare i våra landslagsgrupper, fortsätter Pichler. Den första var egentligen Fredrik Lindström som kom in i A-landslaget som 18-åring och deltog i OS redan som junior. På senare år har vi sett den fantastiska utvecklingen hos Hanna Öberg, Anna Magnusson och Sebastian Samuelsson som alla fått fullt träningsstöd från förbundet redan som juniorer. Deras resultat talar sitt tydliga språk, att det finns stora fördelar med att tidigt ge ett starkt stöd till de talanger som känner sig redo för det.

Framtidslandslaget i sin helhet:

Annie Lind, 20 år, Finnskoga IF

Elvira Öberg, 18 år, Piteå Skidskytteklubb

Johanna Skottheim, 23 år, Lima SKG

Linn Larsson, 21 år, Hede SK

Moa Olsson, 19 år, Bore Biathlon

Sanna Sjödén, 19 år, Älvdalen SKG

Alfred Eriksson, 16 år, Dala-Järna IK

Emil Nykvist, 20 år, Bore Biathlon

Henning Sjökvist, 19 år, Ornäs IK

Malte Stefansson, 17 år, Mora Biathlon

Oliver Gabrielsson, 21 år, Biathlon Östersund

Oskar Brandt, 22 år, I 2 IF Karlstad

Så här ser truppen ut i dagsläget, menar förbundstränare Andreas Kårström. Jag kommer att hålla utkik efter fler talanger i samband med det Öppna Elitlägret i Idre Fjäll och vid SM i Rullskidskytte i Sollefteå. Därefter finns det möjlighet att komplettera laget med fler personer.

Videoklipp med Wolfgangs kommentarer och tankar kring Framtidslandslaget: https://youtu.be/yTxHlWYU88M

Pressansvarig Världscup & VM