Fredrik Lindström, ankare i A-landslaget Fotograf/Källa: skidskytte.se

Skidskytteförbundet har tagit ut följande skidskyttar att ingå i A-landslaget för säsongen 2017/2018:

Damer

Chardine Sloof, Bore Biathlon

Olga Alifiravets, Biathlon Östersund

Anna Magnusson, Piteå Skidskytteklubb

Hanna Öberg, Piteå Skidskytteklubb

Linn Persson, Bore Biathlon

Mona Brorsson, Finnskoga IF

Emma Nilsson, Bore Biathlon

Herrar

Peppe Femling, Tullus SG

Martin Ponsiluoma, Tullus SG

Fredrik Lindström, Anundsjö SKF

Tiio Söderhielm, Biathlon Östersund

Jesper Nelin, Biathlon Östersund

Torstein Stenersen, Biathlon Östersund

Sebastian Samuelsson, I 21 IF

Det här innebär att vi utökar truppen med fler aktiva jämfört med i fjol och att några nya namn tar plats i gruppen, enligt huvudtränare Wolfgang Pichler. Vi har gjort den förändringen eftersom flera skidskyttar gjort stora framsteg och på det här viset kan vi skapa ännu bättre sparring på de gemensamma träningarna.

De åkare som är nya i A-landslaget för den kommande säsongen är Chardine Sloof, Olga Alifiravets, Martin Ponsiluoma och Peppe Femling. De tre förstnämnda har genom bra resultat tagit ett kliv uppåt från att under fjolåret ha ingått i Utvecklingslandslaget.

A-landslaget kommer som träningsgrupp genomföra ett gemensamt upplägg och lägerplan under sommar och höst. Uppstart för gruppen sker genom ett skytteläger i Östersund 26 – 30 april, följt av ett Cykelläger på Cypern under maj månad. Vilka som sedan kommer att representera Sverige vid Internationella tävlingar avgörs under kommande tävlingar vid SM i Rullskidskytte, säsongsöppningen i Östersund samt deltävlingar i Swe-Cup. Kriterier för detta presenteras av landslagsledningen under sommaren.

Huvudfokus för Skidskyttelandslaget är att kunna kämpa om medaljer under skidskytte-VM 2019 på hemmaplan i Östersund. Men redan den kommande säsongen stundar vinter-OS i Pyeongchang, där vi förhoppningsvis kommer att se blå-gula åkare kämpa om topplaceringar likt damernas fina fjärdeplats i stafetten vid det gångna årets för-OS.

Övriga landslagsgrupper är under framtagande och här utlovas en del överraskningar. Dessa grupper kommer att presenteras senare under våren.

Pressansvarig Världscup & VM