Fotograf/Källa: Robert Rydén Fogelberg

OS-succén för skidskyttarna bäddar för VM-fest nästa år. Nu på onsdag, den 7 mars, släpps biljetterna. Exakt ett år före VM i Östersund börjar.

– Vi hoppas på 120 000 besök till skidskytte-VM 2019. I och med skidskyttelandslagets succémästerskap i Sydkorea med två guld och två silver är sporten åter högt på interssetoppen bland vinteridrotter säger Patrik Jemteborn, ordförande i Organisationskommittén för skidskytte-VM.

Den 7 mars 2019 startar mix-staffetten på nationalarenan för Skidskytte i Östersund. Därefter pågår ett 11 dagar långt mästerskap med hela världseliten samlad. Tävlingarna avslutas den 17 mars med masstart för både män och kvinnor.

– 2008 var Östersund värd för skidskytte-VM och då blev det en riktig publikfest med 110 000 besök. Det vill vi så klart ha även 2019. För oss är det viktigt att det här blir ett VM för alla. Vi har varit noga med att ha biljetter i olika priskategorier så att verkligen alla ska känna att man kan gå på ett VM, säger Patrik Jemteborn.

Jämtarna beräknas stå för den största publiktillströmningen, annars är det övriga Sverige, Norge och Tyskland som är de länder vars invånare gärna kommer till Östersund för Skidskytte-VM.

Biljetterna kostar från 80 kronor för en plats i Granrisbacken till 2600 kronor för en VIP Arctura Platina lounge-biljett. Barn upp till 12 år går in gratis och ungdomar, mellan 13 och 18 år, studenter och pensionärer betalar halva priset. Biljetterna köps på www.2019ostersund.se

För mer information kontakta:
Lisa Engman, marknads-och försäljningsansvarig
070-678 18 24, lisa.engman@skidskytte.se

Patrik Jemteborg, ordförande organisationskommitén för skidskytte-VM
070-671 20 08, patrik.jemteborn@skidskytte.se

Presschef Skidskytte-VM