Masstart SM 2018 Fotograf/Källa: Håkan Blidberg

Det var svåra skjutförhållanden även under lördagen på skidskyttestadion i Östersund när SM fortsatte med masstarter. Emma Nilsson och Simon Hallström blev mästare bland seniorerna och Emil Nykvist var den ende som lyckades upprepa segern från sprinten

Alva Sköld, Häverödals SK

I damernas yngsta juniorklass försvann sprintvinnaren Erika Österman direkt från segerdiskussionen, efter fyra bom i det första skyttet. I stället var det lagkamraten Alva Sköld som tog ledningen med över en halv minut, ett avstånd som minskade något efter en bom i andra skyttet. När hon missade tre skott i första stående smet Anundsjös Julia Johansson förbi med drygt 20 sekunder, men Alva tog in nästan 10 sekunder fram till det avslutande stående skyttet. Efter att båda åkt på två bom var avgjorde Alva på slutvarvet och vann med 23 sekunder före Julia. Häverödals Lisa Melén Olsson var ytterligare 49 sekunder bakom och klarade bronset med god marginal, trots sju bom.

Fredrik Olausson, Tullus SG

Tullusåkaren Fredrik Olausson överraskade med att ta hem segern i H 16/17. Han gick ut som tvåa efter en bom i det första skyttet, men tog över ledningen med fullt i andra liggande och utökade avståndet från 16 sekunder till över en minut efter första stående. Trots två bom i det avslutande skyttet hade Fredrik full koll på läget och vann med 1,13 tillgodo på Älvdalens Oscar Andersson. Hanavancerade från femte till andra plats efter det sista stående skyttet, 16 sekunder före Knut Vikström från Sundsvall och höll undan med åtta sekunders marginal. Aksel Halvarsson som vann sprinten igår hade en tung dag på vallen med 10 bom och blev åtta.

Tilda Johansson, Anundsjö

D 18/19 var länge en duell mellan Tilda Johansson från Anundsjö och Gry Abrahamsson Gjersvold, Biathlon Östersund. Tilda var i knapp ledning efter båda liggande skyttena, men lämnade vallen tre sekunder bakom Gry efter att båda åkte på tre bom i första stående. När Tilda klarade sig med ett missat skott i det sista skyttet medan Gry tvingades åka hela fyra straffrundor var Tildas seger klar. Gry fick till sist nöja sig med bronset sedan Älvdalens Lina Andersson tagit sig förbi efter det sista skyttet och lyckades hålla undan med 19 sekunder tillgodo. Ella Halvarsson från Mora kunde inte upprepa sprintvinsten utan blev femma, med sju bom.

Alfred Eriksson, Dala Järna

Efter hela 12 missade skott i gårdagen sprint fick Alfred Eriksson från Dala Järna en skön revansch när han vann masstarten i H 18/19, den här gången med tre bom. Alfred tog ledningen redan efter det första skyttet och hade 40 sekunder tillgodo på sprintsegraren Viktor Brandt, 1 2, efter det andra skyttet, trots en straffrunda. Det blev lite oroligt när han sköt ytterligare två bom i första stående, men Alfred utökade ledningen från sju sekunder till en halvminut inför sista stående. När det blev fem fullträffar stormade han fram mot segern och var hela 1,25 före i mål. Viktor hade inga problem att klara silvermedaljen före Moras Malte Stefansson, som tog in 13 sekunder på David Nykvist från Bore på slutvarvet och var drygt 20 sekunder före som trea i mål.

Sanna Sjöden, Älvdalens SKG

Det blev en spännande och omväxlade kamp om medaljerna i D 18/19. Piteås Elvira Öberg tog täten på det första varvet men föll tillbaka efter två bom. Det  var i stället Moa Olsson från Bore som gick upp i ledningen och efter två nollor i liggande lämnade hon vallen tre sekunder före Älvdalens Sanna Sjödén, ett försprång som växte till en knapp halvminut efter första stående när Moa sköt fullt för tredje gången. Men i sista skyttet darrade hon ordentligt och åkte på hela fyra bom medan Sanna avslutade med fem fullträffar - och därmed var segern hennes. Elvira kom tillbaka starkt och gick ut på slutvarvet som tvåa och tog in en halvminut på slutvarvet, men var 33 sekunder efter i mål. Bronset gick till Anna Hedström, I 21, som tog sig förbi Moa efter det sista skyttet. Sprintsegraren Annie Lindh hade sju bom och det räckte till femte plats.

Emil Nykvist Bore Biathlon

Emil Nykvist från Bore var alltså den ende av sprintsegrarna som lyckades upprepa bedriften i masstarten, men inte utan vissa svårigheter. Han var nämligen bara trea i H 20/21, efter två bom i första liggande, men tog täten efter fullt i det andra skyttet och in till första stående var han drygt 50 sekunder före Johan Stridsman, I 19. Där åkte Emil på tre bom medan Johan klarade sig med två, vilket gjorde att avståndet minskade till en knapp halvminut. Men Emil hanterade pressen på bästa sätt och avslutade med fem fullträffar och i mål var han hela 1,20 före Johan som tog hand om silvermedaljen. Tullus Oskar Ohlsson hade en mardrömslik dag på skjutvallen med hela 13 bom och var 3,38 efter Emil i mål, men blev ändå trea med god marginal.

Emma Nilsson

I damernas seniorklass kom gårdagens vinnare Ingela Andersson aldrig till start. I hennes frånvaro blev masstarten en uppgörelse mellan tre åkare. Felicia Lindqvist från Biathlon Östersund var i knapp ledning både efter första och andra liggande, med klubbkamraten Olga Alifiravets och Bores Emma Nilsson tätt i rygg och situationen var oförändrad efter att alla tre lyckades nolla i första stående. Men i det sista skyttet var det Emma som lyckades hålla ihop det bäst och sköt fullt ,medan Felicia tvingades åka en straffrunda och Olga två. I mål var Emmas segermarginal 27 sekunder före Felicia, medan Olga var ytterligare 47 sekunder bakom som trea.

Simon Hallström, Lima SKG

Bland herrseniorerna hade några av EM-deltagarna tillkommit sedan igår. Tiio Söderhielm från Biathlon Östersund var en av dem och lämnade vallen först efter fullt i det inledande liggskyttet, med sprintsegraren Gabriel Stegmayr från Dala Järna och Limas Simon Hallström strax bakom. Efter det andra skyttet avancerade Torstein Stenersen, Biathlon Östersund, från fjärde till första plats, tack vare fem fullträffar, med Gabriel och Simon några sekunder bakom och hans avstånd till Simon var sju sekunder efter att båda sköt fullt i första stående. Men på det fjärde varvet körde Simon ifrån Torstein och var 15 sekunder före in till det avslutande skyttet och trots två bom var han en dryg minut före i mål. Torstein missade tre skott i sista stående men klarade andraplatsen, drygt 20 sekunder före Bores Sebastian Olsson som avslutade bra och belönades med ett brons.

I morgon avslutas SM-dagarna i Östersund med stafetter både för juniorer och seniorer.

Bilder från dagens tävling hittar ni HÄR

Text och analys: L-G Alsenius

Foto: Håkan Blidberg