Generalsekreteraren som slutar på topp Fotograf/Källa: Per Danielsson / Projekt P

Efter att ha lett Svenskt Skidskytte till nya framgångar väljer nu Generalsekreteraren (GS) Ingemar Arwidson att sluta. Och timingen är perfekt med ett landslag som blommat ut som ett av världens absolut främsta, ett framgångsrikt hemma-VM i backspegeln och ett stadigt växande antal skidskyttar över hela landet.

Det är en rörd Ingemar som kommenterar beskedet att han nu tar sin Mats ur skolan:

Jag är enormt stolt över den fantastiska utveckling som hela Skidskyttesverige genomfört under min tid vid rodret. Att få se ännu en generation med fantastiska svenska atleter ta för sig bland världseliten är verkligen helt underbart och jag vet ju så väl vilket slit som ligger bakom från åkare, ledare och servicepersonal. Jag gläds också oerhört mycket över att vi ekonomiskt står starkare än någonsin, mycket tack vare ett systematiskt marknadsarbete de senaste 15 åren. Men jag måste nog ändå säga att allra gladast är jag över att jag fått vara med om att fyrdubbla antalet skidskyttar i Sverige, det trodde jag nog inte var möjligt, om jag ska vara helt ärlig.

Ingemar Arwidson meddelade redan 2018 sin avsikt att avsluta sin tjänst efter att VM-säsongen var avslutad och arbetet med att rekrytera hans efterträdare har pågått en längre tid.

Skidskytteförbundet anställer nu en tillförordnad GS som ska styra Skidskytteförbundet det kommande året under tiden som en ny permanent Generalsekreterare rekryteras. Förbundets val av tillförordnad GS har fallit på Bengt Jönsson, som bland annat verkat under ett antal år som Förbundschef i Simförbundet, åtta år i SOK:s styrelse och också haft ett antal tunga chefsbefattningar inom näringslivet.

Skidskytteförbundets ordförande Sofia Domeij kommenterar valet av Bengt Jönsson så här:

För oss är Bengt ett perfekt val. Han besitter lång erfarenhet av att leda stora organisationer och med sin bakgrund inom idrotten, såväl professionellt som ideellt så har han stor förståelse för idrottens särart och han kommer därför snabbt in i rollen. Jag är övertygad om att Bengt med sina erfarenheter kommer att tillföra mycket till Svenskt Skidskytte.

Under den gångna helgen fick aktiva och ledare från hela skidskyttesverige chans att träffa Bengt Jönsson i samband med SM-tävlingarna i Rullskidskytte som Bengt besökte i sin gamla hemstad Sollefteå:

Jag måste säga att jag gladdes mycket åt den entusiasm och det intresse som mötte mig bland våra skidskytteutövare och ledare, berättar Bengt Jönsson. För mig var det oerhört värdefullt när jag nu ska sätta mig in i mitt nya, spännande arbete. Jag hoppas och tror att mina erfarenheter från bland annat Simförbundet och SOK kommer Svenskt Skidskytte till gagn. Det var också mycket spännande att följa SM-tävlingarna från första parkett.

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda och popularisera skidskytte samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vi verkar för ett aktivt ungdomsarbete, kombination av idrott och utbildning, utveckling av anläggningar, internationellt samarbete samt information och marknadsföring av svenskt skidskytte. Detta gör vi utifrån våra värderingar gemenskap, ärlighet, jämställdhet, kvalitet, utveckling och affärsmässighet. Ambitionen är att Sverige ska vara världsledande inom skidskytte.

Platser

Jämtland