Junior-VM fick en kanonfin start för Sverige när de yngre juniordamerna äntrade spåret på eftermiddagen idag. Elvira Öberg slogs i toppen genom hela distansloppet och efter totalt 2 bom erövrade hon en imponerande bronsmedalj!

Elvira disponerade krafterna perfekt med ett spurtvarv där hon hade näst bästa tid.

- Vi förstod att vi coachade Elvira mot en medalj på spurtvarvet och hon knep bronset men bara två sekunders marginal, berättar juniorlandslagets tränare Tobias Torgersen.

Sammanlagt var Elvira bara 50 sekunder efter snabbaste åkare med sjätte tid. En ny Öberg har presenterat sig på allvar i skidskyttevärlden och jodå, det är Hannas lillasyster.

- Det var regnigt och blött med riktigt lösa spår men jag la inte fokus på det utan valde att jobba med det jag kunde påverka, säger en supernöjd Elvira efter racet. Vinden var lite lurig eftersom den förändrades från inskjutningen och till loppet. Vindvimplarna var alldeles blöta så det var svårt att läsa av dem, men jag klarade av att hantera det bra. Spurtvarvet var riktigt jobbigt, jag fick höra att jag gick för medalj så det var bara att ta ut allt jag hade.

Amanda Lindström hade även hon två missade skott men däremot inte samma fart i spåret - totalt 3.47 efter främsta tjej. Men tack vare det fina jobbet på vallen åkte hon ända in på en klart godkänd 27:e plats.

Elin Gustavsson låg runt 30:e plats med två bom efter två skytten, men tyvärr blev det ytterligare tre bom vilket gjorde att hon hamnade precis utanför poängplats på 41:a plats. I spåret var hon näst snabbast av svenskorna, exakt tre minuter efter bästa tid.

Moa Olsson var tre sekunder långsammare än Elin och hade en bom mer - totalt sex. Hon låg bland de 15 främsta efter fullt i första skyttet men tappade i takt med bommarna och hamnade till slut på 52:a plats.

Tyvärr blev det inga framskjutna placeringar för de svenska killarna i ungdomsklassen i JVM idag, dels på grund av för många bom, men framförallt för att den riktiga speeden saknades. Hampus Bexelius gjorde ändå en godkänd insats på 40:e plats. Han sköt bra i liggande men missade fyra skott i stående.

Det var roligt att se Elviras fina fart i spåret - och att hon höll ihop skyttet så bra. Det lovar gott inför sprinten som borde passa henne ännu bättre! Nu ser vi framemot morgondagens tävlingar då de äldre juniorerna tar plats på skjutvallen!

Text och analys: L-G Alsenius

Foto: Magnus Jonsson