Fotograf/Källa: Håkan Blidberg

Det låg mycket nervositet och förväntan i luften både hos aktiva och ledare när skidskyttarna gjorde säsongspremiär med observationstävlingar på Skidskyttestadion i Östersund under lördagen.

På programmet stod en kortdistans och i perfekt vinterväder visade vinnarna Elisabeth Högberg, Biathlon Östersund, och Peppe Femling, Tullus, att de på allvar vill vara med och slåss om landslagsplatserna.

Damernas kortdistans

Bettan Högberg

I det 21 kvinnor starka startfältet tog Elisabeth Högberg tag i dirigentpinnen direkt efter fullt i första liggande. Med endast två bom i de övriga tre skyttena och snabb och beslutsam åkning var hon aldrig riktigt hotad utan vann med 40 sekunders segermarginal. Efteråt tyckte Bettan att det var skönt att äntligen vara igång med tävlandet och var framförallt nöjd med skyttet.

Olga Alifiravets, även hon från Biathlon Östersund, verkar ha konserverat formen fint från slutet av förra säsongen och tog en meriterande andraplats. Hon missade bara ett enda skott men hade inte riktigt Bettans fart i spåret. Framtidslagets Johanna Skottheim från Lima sköt två bom och det var gott nog för att knipa den tredje pallplatsen – 11 sekunder efter Olga.

Emma Lindberg

Dagens stora skräll stod förstaårssenioren Emma Lindberg från Älvdalen för. Hon var den enda som klarade av att skjuta fyra nollor – och med det fina resultatet tog hon många starka skalper. Trots att hon åkmässig inte kan mäta sig med de bästa ännu var hon bara 18 sekunder från tredjeplatsen.

Många hade trott på höga placeringar för landslagstjejerna Emma Nilsson och Mona Brorsson, men tre respektive fyra bom räckte bara till femte och sjätte plats, följt av rutinerade Ingela Andersson - även hon med tre missade skott. Alla var dessutom rejält distanserade i spåret av vinnande Bettan.

Noteras kan att Anna Magnusson, Hanna Öberg och Linn Persson stod över tävlingen medan Chardine Sloof återhämtar sig efter en lättare förkylning.

Herrarnas kortdistans

Peppe Femling

I herrklassen deltog hela 24 åkare och det var alltså Peppe Femling som tog hem segern, mycket tack vare stark åkning. Efteråt tyckte han att det kändes bra i kroppen och var särskilt tillfreds med skyttet. Han missade två skott men hade ändå en marginal på 15 sekunder tillgodo på Daniel Gustafsson (bilden överst)Biathlon Östersund, som lite överraskande blev tvåa – med endast en bom.

Tobias Arwidson

Limas Tobias Arwidson brukar vara säkerheten själv på vallen och det var han även idag med en bom på fyra skytten, men han var själv lite irriterad över att det hade tagit alltför lång tid. Tobbe var bara 23 sekunder från segern men runt en minut långsammare än Peppe i spåret. Trots det tog han hand om tredjeplatsen, före comebackande Ted Armgren från Vilhelmina - och därefter landslagsåkarna Torstein Stenersen, Biathlon Östersund, och Martin Ponsiluoma från Tullus som sköt fyra respektive sex bom, och det visade sig bli alltför många, även om båda var starka i skidspåret.

Även bland herrarna stod flera av våra främsta åkare över dagens tävling – närmare bestämt Fredrik Lindström, Jesper Nelin och Sebastian Samuelsson.

I morgon fortsätter observationstävlingarna med sprint både för damer och herrar.

Text och analys: L-G Alsenius

Fullständig resultatlista hittar du bifogad

Här hittar du bilder från dagens tävling, kräver ett dropboxkonto. Foto: Håkan Blidberg

Presschef Skidskytte-VM