Nu drar det ihop sig till tävlingsstart för säsongen. Traditionsenligt är det SM i Rullskidskytte som blir startskottet och i år är det I 19IF i Boden som står som arrangör.

Den kommande helgen kommer hela Sverigeeliten göra upp om de ädla metallerna i grenarna Distans och Sprint. Men för seniorerna är det även möjligheter att få representera Sverige internationellt som står på spel.

På lördag går startskottet på Pagla skidstadion i Bodens utkant. Stadionområdet präglas av hård kupering vilket kommer att gynna åkstarka skidskyttar. Flera av de landslagsaktuella skidskyttarna har redan under veckan varit på plats för att testa banorna, bland andra Peppe Femling, Tullus SG och Ingela Andersson, K 4 IF.

Startfältet består i dagsläget av 129 skidskyttar. I seniorfältet saknas två intressanta namn, Tiio Söderhielm och Torstein Stenersen som båda är på väg tillbaka från skador och är inte tävlingsklara ännu. För Tiio är det en bruten tumme som ställer till det och som begränsar möjligheten att skjuta. Torstein ska fortfarande undvika tävlingssituationer där han riskerar att slå upp skadan han ådrog sig vid en fyrhjulingsolycka i maj månad.

Utöver spännande tävlingar så arrangeras Skidskytteförbundets Årsmöte på lördag förmiddag samt en kostföreläsning på fredag kväll. Kostföreläsningen riktar sig till alla aktiva skidskyttar oavsett nivå eller ålder.

För att säkerställa rättvisa förhållanden så kommer samtliga åkare att tävla på samma modell av rullskidor vilket säkerställs genom Skidskytteförbundets leverantör, SWENOR. Denna modell är även den som skidskyttelandslaget använder i den ordinarie träningen.

Länk till arrangörens hemsida för resultat och senaste nytt: http://idrottonline.se/I19IF-Skidskytte/

Pressansvarig Skidskytte-VM