Nu är den sista pusselbiten i landslagsorganisationen lagd och den innebär att Anders Byström tar plats som landslagschef med sikte på framtiden.

Det har under en längre tid varit känt att den legendariske tränaren Wolfgang Pichler kliver av som huvudtränare. Med anledning av detta formar Skidskytteförbundet en ny organisation med Anders Byström som landslagschef och Johannes Lukas som huvudtränare. Den 41 årige Anders Byström har tidigare arbetat som landslagskoordinator på Skidskytteförbundet men kommer här närmast från en fem år lång sejour i norska Skidförbundet varav de tre senaste åren som huvudansvarig tränare/ledare för utvecklingslandslaget i längd.

– Jag ser verkligen framemot att få föra Skidskyttelandslaget in i framtiden. Vi har en väl etablerad tränar- och ledarstab som är väl inarbetad och väl förtrogna med förbundets träningssystem, kommenterar Byström. Självklart tror jag mig kunna bidra med min erfarenheter från internationell längdskidåkning på toppnivå för att ta oss ännu längre.

Utöver Anders Byström och Johannes Lukas så innehåller ledarteamet kring A-landslaget även Johan Hagström och Mattias Nilsson.

– Landslagschef är en ny roll som vi nu etablerar, enligt Generalsekreterare Ingemar Arwidson. Meningen är att Anders ska stå för en ledande och koordinerande roll innefattande A-landslag, Utvecklingslandslag och Framtidslandslag allt för att vi ska få ut maximalt av våra resurser. Han kommer också att ansvara för laguttagningar och den långsiktiga planeringen. Anders är en riktigt duktig ledare och jag är glad över att ha med honom i lagen.

Ambitionen är att behålla den positiva resultatutvecklingen och att slå vakt om det framgångsrika upplägg som Skidskytteförbundet haft med sin koncentration av resurser i Östersund de senaste åren. Konceptet innebär att de aktiva har tillgång till tränarledda pass och bra sparring varje dag, hela träningsåret. Det träningssystem som Wolfgang Pichler etablerat kommer att bibehållas och förfinas. Parallellt med A-landslaget så skapas nu också ett Utvecklingslandslag som kompletteras med ett Framtidslandslag. Utvecklingslandslaget presenteras nedan, medan Framtidslaget kommer att presenteras närmare sommaren.

Ledarorganisation

Emil Nykvist                           Bore SK

Malte Stefansson                    Oxbergs IF

Henning Sjökvist                  Biathlon Östersund

Elisabeth Högberg och Ingela Andersson har tillfrågats om att ingå i landslagsorganisationen men valt att tacka nej.

Anders Byström                  +4670 372 01 26

Johannes Lukas                   +49176 66885346

Ingemar Arwidson              +4670 210 8794

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda och popularisera skidskytte samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. Vi verkar för ett aktivt ungdomsarbete, kombination av idrott och utbildning, utveckling av anläggningar, internationellt samarbete samt information och marknadsföring av svenskt skidskytte. Detta gör vi utifrån våra värderingar gemenskap, ärlighet, jämställdhet, kvalitet, utveckling och affärsmässighet. Ambitionen är att Sverige ska vara världsledande inom skidskytte.